Bir iş kurmadan önce her şeyi tam tamına bilmeniz gerektiğini düşünmüyorum. Tabii ki bir misyonunuzun ve bir iş modelinizin olması sizin için önemli. Bu ikisi olduktan sonra geri kalan üstüne koya koya gelir diye düşünüyorum.
Çevremde bu iki özelliği zihninde oturtmuş ama adım atmaktan korkan bir sürü kişi ile karşılaşıyorum. Unutmayın planladığınız fikrin işe yarayıp yaramadığını öğrenmenin en etkili yolu onu denemekten geçer. Aksi takdirde sadece bir seyirci gibi izlemeye devam edersiniz. Daha fazla seyirci kalmamanız için bir iş kurmadan önce hangi konuları check etmelisiniz sorusunu cevaplamak için karşınızdayız.
1- Çözdüğünüz Problem Nedir?
Öncelikle bu soruyu cevaplamalısınız. Benim tasarladığım ürün veya hizmet, ……. çözüyor. Eğer ki bunu yanıtlayamıyorsanız olduğunuz yerde durun ve tekrar en başa dönün. Tasarladığınız ürünün ya da hizmetin bir tür ihtiyacı çözmesi gerekir. Çünkü tasarladığınız şeyin değerini belirleyen şey budur.
Bir problem gördüğünüzde ve onu çözmek istediğinizde genellikle onun işlevselliğini düşünürsünüz. Örneğin insanlar çok fazla kahve tüketiyorlar. Buradan bir durum çıkarımda bulunarak kahveyi daha uzun süre sıcak tutan bir kahve fincanı aklınıza gelebilir. Yol çok basit görünsede aslında bir o kadar da zor. Durum değerlendirmesi yapın. Problemler arayın ve bulduğunuz problemlere çözümler bulun.
2- Nasıl Başlamanız Gerektiğini Bilmelisiniz
Belki de hayaliniz özel çayların bulunduğu bir çay dükkanı açmak. Ama bunu gerçekleştirmek için bir mağazaya ihtiyacınız var. Bunun için de ciddi bir para gerekiyor olabilir. Bu parayı harcayabilecek gücünüz yoksa ilk olarak çaylarınızı çevrimiçi satmayı deneyebilirsiniz. Buradan gelen kârla birlikte de işinize daha fazla yatırım yapabilirsiniz.
3- Bu İşi Başka Kimler Yapıyor?
Oyuncuların kim olduğunu bilmiyorsanız o oyunu oynayamazsınız. Sizin yaptığınız işi başka kimin yaptığını öğrenebilmek için Google’dan yardım almaya başlayın. Bakalım kimler online üzerinden bir çay satışı gerçekleştiriyor? Hangi çayları satıyorlar? Sattıkları çaylar biçtikleri değer ne kadar? Bu ve bunun gibi aklınıza takılan soruların cevaplarını aramaya başlayın.
4- Diğerlerinden Farklı Olan Özel Sosunuz Ne Olacak?
Sizi rakiplerinizden ayıracak olan özel sosunuzun ne olacağını belirlemelisiniz. Yani şöyle örnekleyeyim size. Mesela kafa bandı şirketiniz olduğunu düşünelim. Kafa bandı şirketiniz, sattığınız her kafa bandı için, kanser hastalığı bulunan bir çocuğu kafa bandı desteğinde bulunuyor. Bu yaptığınız sosyal sorumluluk hareketi sizi, diğer kafa bandı satan şirketlerden ayırır. İşte bu sizin özel sosunuzdur. Kendi özel sosunuzu birçok farklı alandan belirleyebilirsiniz. Bu alanlar şu şekilde; ürünün benzersiz kalitesi, fiyatlandırma, mükemmel müşteri hizmetleri, hayırsever bir çalışma gibi birçok alanda kendinizi farklılaştırabilirsiniz. Ama mutlaka kendinize şu soruyu sormalısınız; insanların, rakiplerimize göre bizim ürünümüzü tercih etmesini sağlayacak ne özelliğimiz bulunuyor?
5- Başlamak İçin Hazır mıyım?
Size katkı sağlayacak, yardımcı olacak her şeyin listesini yapın. Bu size hem yol gösterecektir hem de yazılı bir şekilde elinizde doküman bulunması iş takibi yapmanızı kolaylaştıracaktır.
İnsanlar genelde bir işe başlamadan önce kendilerine şu soruyu soruyorlar; acaba bu doğru zaman mı? Şunu unutmayın hiçbir zaman için doğru zaman olmayacak. Bir işe başlamak aslında tamamen tutkularınız ve heyecanınızla ilgili bir durumdur. Tutkularınız, heyecanınız emin olabilirsiniz ki korkularınızdan ve şüphelerinizden ağır basacaktır.
Belki de bu anlattığımız şeyler size tam net bir cevap sunmayabilir, ama her gece kafanızı yastığa koyduğunuzda aynı düşüncelere geri dönüyorsanız, tutkulu olduğunuz bir şey kafanızı kemiriyordur. İşte bazen bir şeye başlamak için yeterli olan tek cevap budur.