E-ticaret sektöründe bulunan kişilerin en çok problem yaşadığı noktalardan bir tanesi rekabetin fiyat odaklı olması. Rekabet fiyat odaklı olunca ister istemez sizin de kar marjlarınız düşmeye başlıyor.
E-ticaret günümüzde yükselen bir trend olduğu aynı zaman bu sektöre oldukça fazla yeni oyuncu dahil oluyor. Tabii bu yeni oyuncular bilinirliği çalışması ve müşteri kitlesini yükseltmek için bir takım çalışmalarda bulunuyorlar. Ama işte bunu yaparken yaptıkları çalışmaların temelinde fiyat odaklı bir strateji yer alması aslında hem kendilerine hem sektöre hem de sektörde bulunan firmalara zarar veriyor.
Fiyat Odaklı Strateji
Markalar fiyat odaklı strateji oluşturduğunda tam olarak şunu yaparlar: rakiplerini inceleyip rakiplere oranla fiyatları daha aşağı çekip ürünleri müşterilere o şekilde satmaya çalışırlar. Tabii bu durumda fiyatları aşağı doğru çektikleri otomatikman kendi kar marjları da düşmeye başlar. İşletmeler bu strateji ile birlikte sürümden para kazanmaya çalışırlar. Sattıkları ürünlerin fiyatları rakibe göre daha düşük olunca müşteriler onlara kayacaktır, bu sayede satış hacimleri yükselmeye başlayacaktır ve karlılıklarını da bu şekilde artıracaklardır. Ama işte işletmelerin göz ardı ettiği durum şu: senin yaptığının aynısını rakibinde seninle aynı doğrultuda yapabilir. Yani rakibinde senin gibi fiyatlara aşağı çektiğinde yine bir ayrıcalığın kalmaz. Peki bu durumda ne olur? Aslına bakılırsa kendi kendinizi batırmak için uğraşmış olursunuz.
Fiyat Odaklı Strateji ile İlerlemek Neden Zararlıdır?
Online alışveriş yapmayı seven kişiler, aradıkları ürünleri adeta onlarca site ile kıyaslıyorlar ve genelde hangi sitede en uygun fiyatı bulurlarsa alışverişlerini oradan gerçekleştiriyorlar. E-ticaret firmaları da bu durumun farkında oldukları için fiyat konusunda sürekli güncellemeler yapıyorlar. Hal böyle olunca rakip firmalar da müşteri kaybetmeye dayanamıyor ve onlar da güncellemeler yapmaya başlıyorlar. Peki sonuçta ne oluyor? Bütün firmaların fiyatları aşağı çekmesiyle birlikte o sektörde bulunan firmaların kar marjları da aşağı doğru kaymaya başlıyor. Bunun haricinde ürünün değerinde bir değersizleşme durumu olmaya başlıyor. İşte tam olarak bu süreci firmalar minimum kar seviyesine getirene kadar devam ettiriyorlar. Bunun sonucunda da sektör ciddi zarar görmeye başlıyor.
Kar marjlarının minimum seviyeye inmesinden ötürü bu sefer e-ticaret firmaları masraflarla baş edememeye başlıyorlar. Sonrasında firma küçülmeye gidiyor, küçülüyor küçülüyor ve son olarak batıyor.
Karlılık Oranınızı Düşürmek Yerine Ne Yapmalısınız?
E-ticaret firmalarının farklılaşmak için fiyat düşürmelerindense sundukları hizmetlerle farklılaşmaları hem kendileri için hem de sektör için önemli. Fiyatların indirilmesi sizin sadece gününüzü kurtaracağı için temelli bir çözüm değildir. Sizin uzun vadede ayakta kalmanızı sağlayacak yaratıcı bulmanızı gerekiyor. Öncelikle bu işe rakip analizi yapmaya başlayarak başlayabilirsiniz. Rakip firmaların eksik olduğu alanları tespit edip kendi o alanlarda geliştirmeye başlamalısınız. Bu eksikler şunlar olabilir: teslimat seçenekleri, garanti kapsamı, ödeme yöntemleri, iade politikası gibi farklı farklı şeyler olabilir. Fiyatları aşağı çekmektense sizin yoğunlaşmanız gereken şeyler bunlardır. Hem bu alanlara yatırım yapmanız sizin marka değerinizi artıracağı gibi karlılık oranınızı da korumanıza yardımcı olacaktır.
Online alışveriş yapan insanlar müşteri hizmetleri konusunda ciddi önem veriyorlar. Bu insanlar müşteri hizmetleri konusunda herhangi bir problem yaşarlarsa bu siteden bir daha alışveriş yapmak istemiyorlar. O yüzden sizin mutlaka müşteri memnuniyeti konusunda çalışmalar yapmanız gerekiyor.
O zaman hadi bugünden itibaren çalışmaya başlayın!