E-ticaret işine girmek isteyen ya da fiziksel mağazası olup bu mağazayı aynı zamanda e-ticarete taşımayı düşünen insanların genelde kafasına takılan soru şu: e-ticaret işi kolay bir iş midir? İnsanları dünyanın dijitale kayıyor olması, e-ticarette 7/24 satış imkanının bulunması, geniş kitlelere daha kolay bir şekilde ulaşılması gibi faktörler etkiliyor. Ama şu soruyu da tabii ki düşünüyorlar: acaba e-ticaret göründüğü kadar kolay mı? Soruya net bir cevap gerekirse e-ticaret göründüğü kadar kolay bir iş değildir. Genel manada normal ticaret ne kadar zorsa e-ticaretinde kendine göre farklı farklı zorlukları bulunuyor. Tabii ki her sorunun bir çözümü olduğu gibi e-ticaretin içerisinde bulunan sorunlarında çözümleri bulunuyor. İlk olarak Projesoft e-ticaret paketlerinden faydalanmaya başlayarak e-ticaret sitenizi oluşturabilirsiniz. Fakat e-ticaret sitenizi kurduktan sonra yapmanız gereken başka çalışmalar bulunuyor. E-ticaret sitenizi kurup, ürünlerinizi ekledikten sonra sitenizin bilinirliğini sağlamak için pazarlama, müşteri çekme gibi birçok farklı dinamikleri bulunuyor. Peki şimdi bunları detaylı bir şekilde incelemeye başlayalım.
Tek mi Olacaksınız Yoksa Ekibiniz Olacak mı?
E-ticaret sitenizin yönetimi için bir ekibiniz bulunması gerekiyor. Ürünlerin yönetimi, sipariş takibi, pazarlama ve reklam çalışmaları, içerik çalışmaları ve sitenin güncellenmesi gibi farklı farklı kalemler bulunuyor. Bu iş yükünün tamamını tam olarak yapma ihtimaliniz biraz zor gözüküyor. Dolayısıyla bu iş yükünü yapabilmeniz için bir ekibiniz bulunması gerekiyor.
Zamanınız Var mı?
E-ticaret işine girmeyi düşünüyorsanız ve zamanınız yoksa bu işe girmeyin. E-ticaret işi, siteye müşteri geldi, aldı ve gitti gibi bir iş değildir. Satış sürecine kadar içerisinde birçok zahmeti barındırır. E-ticaret sitenizin yönetilmesi, sipariş takibi, depo ve stok yönetimi gibi daha birçok işi yapabilmeniz için zamanınız olması gerekiyor. Eğer ki fiziki mağazanızı aynı zamanda e-ticarete taşımayı düşünüyorsanız, e-ticaretin hayal ettiğiniz kadar kolay olmadığını bu yazıdan sonra anlayacaksınız. Fiziki mağazanın bulunduğu gibi e-ticaretinde kendine göre bir mesaisi bulunuyor. E-ticaret işiniz için vakit ayırmadığınız takdirde, e-ticaret işinde başarılı olmanız mucize gibi bir şey olacaktır.
Rekabeti Hesap Edin
E-ticaret işi içerisinde olan çılgın rekabeti de göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Sektörünüzle alakalı bir eskiz oluşturmanız ve rakip analizini yapmanız sizin için önemli olacaktır. E-ticaret işi içerisinde yapmayı düşündüğünüz sektöre sizden daha önce giren firmaların yaptığı çalışmaları ve o firmaların müşteri profillerini incelemelisiniz.
Pazarlama ve Reklam Çalışmaları
E-ticarette marka bilinirliği ve satış çalışmaları için olmazsa olmazlardan bir tanesi reklam ve pazarlama çalışmaları gerçekleştirmektir. Belirlediğiniz hedef kitleye ulaşabilmek, o kitleyi e-ticaret sitenize getirebilmek için pazarlama çalışmalarına önem vermeniz gerekiyor. Bunun yanında sosyal medya mecralarını da aktif olarak kullanmanız gerekiyor. Sosyal medya mecraları üzerinde yapacağınız reklamlar sizin için ciddi önem taşıyor.
Pazarlama ve reklam çalışmaları için tecrübeliyseniz çok şanslısınız diyebilirim. Eğer ki bu alanda tecrübeniz yoksa bu iş için dışardan destek almanız gerekecek. Tabii ki bu iş için de bir bütçe ayırmanız gerekecek.
Sermaye Var mı?
E-ticaret işini yapmak istiyorsanız, belirli bir sermayeniz olması gerekiyor. Cüzi miktarda parayla yapabilirim diyebileceğiniz işlerden bir tanesi değil e-ticaret. Kalem kalem size çıkacak masraflar şu şekilde diyebiliriz:
Pazarlama ve reklam için ayırılacak bütçe
Ekibinizde bulunan kişilerin maaşı
Yazılım için çıkacak masraflar
E-ticaret alt yapı sistemi için ödeme
Depo ve stok masrafları
Site için harcanacak olan masraflar