Aralık 2011 itibariyle, Çin’de bir önceki yıla oranla %20’lik bir artışla 190 milyondan fazla online alışveriş yapıldı.
Bununla birlikte, Çin’in online nüfusunun yalnızca %38’i e-ticareti gerçekten kullandığı için kullanılmayan büyük bir potansiyel var.
Bu durum açıkça, herhangi bir online perakendeci için Çin’i çok cazip bir pazar yeri yapar. Fakat, Çinli tüketicilere online ticaret yapmayı düşünmeden önce müzakere edilmesi gereken birtakım engeller vardır.
Bu başlık, detaylıca incelediğimiz, ülkedeki dijital pazarlama ve e-ticaretin durumuna bakan “Çin: Dijital Market Manzarası Raporu”nda incelediğimiz bir konudur.
Ve Çin’de bir e-ticaret kurmanın zorlukları hakkında daha fazla bilgi edinmek için, eCommera‘nın içgörü hizmetleri Debbie Bond yönetim müdürü ile konuştum.
Çin’de online ticaret yapmaya yeltenen işletmelerin ne gibi düzenlemelerden haberdar olması gerekir?
Çin’de internet üzerinden satış yapabilmek için bir yıl kadar geçerliliğe sahip olan ve yerel Çin hesabına yüklü miktarda para transferi gerektiren bir Çin işletme lisansına sahip olmanız gerekir. Ayrıca, sadece bir kez işletme lisansı elde etmek için gereken bir perakende lisansı; ve toptan satış lisansına ihtiyaç duyulur.
Bunlar bir kez yerine getirildikten sonra, işletmenin operasyonel tarafını düşünmeye başlayabilirsiniz çünkü bir sonraki adım, çevrimiçi operasyonel detayı kaydettirmek ve tamamen yabancı bir kuruluş olarak kayıt olmaktır (Wholly Foreign Owned Enterprise).
Çevrimiçi olmak için gereken süre göz ardı edilmemelidir, ancak efor olası ödüller yönünde ilerlemelidir.
Şu anda en büyük büyümeyi hangi endüstriler sağlıyor? En büyük fırsatlar nerede?
Çin’in e-ticaret büyümesi, nüfusun internet üzerinden alışveriş yapma eğiliminin artmasıyla daha da hızlanacak. Dünyadaki beş internet kullanıcısı biri Çin olsa da, e-ticaret hala Çin’de gelişmekte olan bir endüstridir.
Bugün Çin’deki online satışlar için kişi başına harcama, ABD’deki büyümenin büyük potansiyelini belirten sadece %5’idir.
Çinli tüketiciler, tüm dünyada lüks tüketiminin% 6’sından fazlasını oluşturuyor ve 2011’de lüks ürünlere yaklaşık 16.1 milyar dolar harcıyor.
Bu istatistik, Hong Kong, Makao ve Tayvan’daki Çinli tüketiciler tarafından yapılan veya yurtdışında seyahat eden Çinli tüketicilerin, % 80 oranında daha fazla tahmin edilen önemli alımları içermez.
Burberry markası, Londra’da satışlarının yalnızca %30’unun denizaşırı ziyaretçilerden geldiğini tahmin ediyor ve bu oran giderek artıyor.
Çin’de büyük e-ihracat oyuncuları kimlerdir? Sadece online satış yapan perakendeciler var mı?
H&M, Zara ve Burberry gibi perakendeciler bu pazara girdiler ve Çin’deki yolculuklarının başındalar.
Bununla birlikte, pek çok marka halihazırda uluslararası çalışmaktadır ancak yine de çoğunlukla perakendecilere ve aracılara bağlı oldukları için, bir online kanaldan yoksundurlar.
Çin’in interneti Çin’in karakteristik özelliklerini devam ettirecek mi? Sanayi ve Çin ekonomisi olgunlaştıkça ve ülkenin internet nüfusu büyüdükçe Batı’dan bazı farklılıklar azalacak.
Diğer özellikler muhtemelen devam edecek, örneğin üç dijital holdingin baskınlığı: Alibaba, Baidu ve Tencent.
Web tasarımı ile ilgili ana zorluklar nelerdir? İngilizce’nin Çince’ye çevrilmesi kadar basit bir şey olamaz.
Doğrudan Çinli tüketicilere satış yapabilmek için, perakendeciler ve marka sahiplerinin yerel lezzetlerle eşleşen bir ürün kataloğu ve ürün tasarımlarının yanı sıra yerel içerik ve fiyatlar içeren bir e-ticaret sitesine ve yerel gereksinimlere uygun bir kullanıcı deneyimi sunması gerekir.
Bazı şirketler, kendi yerel sitelerini doğru bir şekilde elde etmek için büyük miktarlarda yatırım yapmışlardır ve bu durumun ne kadar zor olduğunu anlayacaklarını bileceklerdir. Bu nedenle Çin sitelerine benzer bir odak kritik olacaktır.
Bilinen ödeme yöntemleri nelerdir? Çinli tüketiciler kredi kartıyla ödeme yapmaya mı veya alternatif ödeme yöntemleriyle (örn. PayPal) ödeme yapmaya eğilimlilerdir?
Durum önemli ölçüde değişiyor. Çin ekonomisi yükselirken, harcanabilir gelir seviyesi artar ve bu da kredi kartlarının ve diğer kişisel tüketici kredilerinin popülerliğinin artmasına neden olur.
Yeni ekonomiler geleneksel olarak yeni fikirleri yerleşik ekonomilerden daha hızlı bir şekilde benimseme eğilimindedirler. Bu nedenle, Çin’in ödeme ve mobil ticaret alanındaki yeni yenilikleri benimsemesini beklemek makul olacaktır.
Ancak, bunun gerçekleşmesini sağlamak için çok fazla altyapının gerekli olduğu durumlarda, bu daha uzun sürebilir.
Gerçekleşme ve geri dönüş için nelere dikkat etmeniz gerekiyor?
İstenen müşteri hizmet seviyeleri ve operasyonel ekonomiye ulaşmak yerel bir lojistik operasyon gerektirebilir. Bu da, Çin’e malların temizlenmesi, bir deponun kiralanması ve depoyu işletmek için bir ekibin işe alınması gibi tatmin edici hususların dikkate alınmasını gerektirmektedir.
Aynı şekilde, yerel dağıtım ortaklarının sadece ulusal kapsama düzeylerine değil, aynı zamanda nakit işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve iadelerin ele alınması gibi yerel beklentileri karşılama yeteneklerine de sahip olmaları gerekmektedir.
Doğal olarak, kentsel merkezler arasında çok büyük mesafelerin bulunduğu Çin’de ulusal kapsama kavramı çok farklıdır, bu nedenle şirketler, depo yerleri ve taşıyıcı karması için ideal stratejiyi bulmakta zorlanacaklardır.
Bir e-ticaret işletmesinin kurulduğu anda tüm ülkeyi hizmete sunması mümkün mü, yoksa önce büyük şehirlerde mi yayılmalı?
Bazı uzmanlar, Çin’deki pazarın radarlarına gelen yeni şeyler hakkında oldukça muhafazakâr olduğundan, piyasaya çıkış yapmadan önce piyasayı denemeniz gerektiği fikrindeler.
Marka veya perakendeci, tüketicinin ürün hakkında neler söylediğine veya onlara nasıl fayda sağlayabileceğine dair güvenilir bilgiler sağladığında, bundan sonra konuşmaya başlayacaktır.
Ulusal olarak başlatılabilen şey, e-ticaret işleminin teslim yönüdür, ancak bunların hepsinin dikkatli bir şekilde izlenmesi gerekmektedir; Nihayetinde önemli olan, müşteriye doğru hizmetin sunulmasıdır.
Müşteri hizmetleri ne olacak? En yaygın müşteri iletişim noktaları hangileridir?
Perakendeciler ve marka sahiplerinin kendi ülkelerinden ya da yerelden bir müşteri hizmetleri ekibi işletmesi ya da müşteri hizmetlerini üçüncü bir tarafa devretmesi, ekibin tüm üyelerinin hem markayla hem de ürünlerle ilgili kapsamlı bir bilgiye sahip olmasını sağlamalıdır. Bu şekilde müşterilerin Çin’de beklediği olağanüstü hizmet seviyesini sunabilirler.
Çinli tüketicinin beklentileri, diğer ülkelerdeki tüketicilerden farklıdır. Hizmet, kültürlerine yazılır. Bu yüzden yerel işletmelerden her zaman bekledikleri, uluslararası şirketlerden bekleyecektir.
Çin’de dijital pazarlama ne kadar gelişmiş? E-ticaret sitelerinin çevrimdışı pazarlamaya ağırlıklı olarak yatırım yapması gerekecek mi?
Giderek artan zengin tüketici kitlesi nedeniyle Çin’de dijital pazarlama oldukça hızlı bir şekilde değişiyor. Çin’deki tüketici, çevrimiçi reklamlara ve bu kanallar genelinde kullanılan bilgilere karşı çok dikkatli.
Bununla birlikte, Çinli alışveriş yapan kişiler, web sitelerinden, sosyal ağlarda ve kullanıcı inceleme sitelerinde yer alan meslektaşlarından resmi marka iletişiminden gelen bilgi ve öneriye güveniyor.
Çin’deki alışveriş yapanların %40’ından fazlası Boston Consulting Group tarafından yapılan bir ankette, ABD’de neredeyse iki kat daha fazla olan çevrimiçi ürün incelemeleri okuduğunu ve yayınladıklarını söyledi.
Çevrimiçi güven sorunu nedeniyle, marka veya perakendeci için belirli bir miktar güven oluşturmak amacıyla bazı çevrimdışı pazarlamanın yapılması gerekir.
Yabancı şirketler için fırsat açıktır, çünkü sosyal medya ile birlikte pazarlamayı araştırabileceklerdir. Bu hala herhangi bir bölgede kendi zorluklarına sahip olsa da, gerçek şu ki, inovasyon seviyesi hızla başarıyı artırıyor.
İşletmelerin başlangıç aşamasında dikkate almaları gereken ana noktalar nelerdir?
Çin’de arama motorları hükümet tarafından çok fazla düzenlenmiştir ve işletmeler bu konu doğrultusunda çalışmalıdır. Bu pazar hızlı öğreniyor ancak bazı yönlerden şüpheci olmaya devam ediyor.
Çin’de kurulurken en büyük zorluk, bürokrasidir. Atlamayı veya baypass düzenlemeyi denemek, yalnızca gerilemeler ve gecikmeler anlamına gelir.
Bürokrasi hayatın bir gerçeği, ama daha çok Çin’de, bu yüzden şirketlerin bunu iş yapmanın bedeli olarak kabul etmeleri mantıklı.
Örneğin, TMall, Çin e-ticaret ortamına giren markaların yalnızca büyük kullanıcı tabanı nedeniyle değil, aynı zamanda tüketiciler için tanıdık, güvenilir ve kullanışlı olmasından dolayı tercih edilen bir platform haline gelmiştir.
Markalı ürünleri çevrimiçi ortamda araştırırken ve satın alırken Çin’in her yerindeki insanlar için ilk çağrı noktasıdır.
Çin’de mobil ticaret ne kadar önemlidir? Conversion oranları nasıldır?
Mobil ticaret, Çin’de hala yeni ortaya çıkan bir kavramdır ve tüketici teknolojiyle daha fazla ilgilenmeye başladıkça, bu, çeşitli kanallarda nelerin bulunabileceği üzerinde bir etkiye sahip olmaya başlayacaktır.
Büyük şehirlerde erişime sahip olanlar ile kırsal bölgelerde sınırlı erişime sahip olanlar arasında hala büyük bir boşluk var.
Bununla birlikte, cep telefonu her yaştan Çinli insanlar için hızlı bir şekilde standart iletişim aracı haline geldiğini, bu yüzden zaten çok daha küçük toplam sayıları, sabit PC aksine, mobil ticaret için bir merkez olarak görüyorlar.
Bununla birlikte, Çinliler marka ile olan iletişimi seviyor ve dolayısıyla basit bir ödeme de çok önemli olacaktır.
KAYNAK : https://econsultancy.com/blog/11365-the-dos-and-don-ts-of-setting-up-an-ecommerce-business-in-china