B2B (Business-to-Business: İşletmeden İşletmeye) e-ticaret firmaların dijital ortamda birbirleri ile yaptığı ürün ve hizmet alışverişidir. Nihai kullanıcıya yapılan ürün satışından yani B2C (Business-to-Customer: İşletmeden Nihai Müşteriye) ticaretten oldukça farklıdır.
B2B Ticaret Kimler Arasında Yapılır?
- Hammadde üreticisi – ürün üreticisi
- Ürün üreticisi – toptancı
- Ürün üreticisi – distribütör
- Ürün üreticisi – bayi
- Toptancı – bayi
- İthalatçı – toptancı
- İthalatçı – bayi
Neden Tüm Global ve Yerli Firmalar B2B Ticaretlerini Dijitalleştirmeye Çalışıyor?
- Müşteri portföylerini genişletmek
E-ticarette müşteri ile aynı lokasyonda olmanız gerekmiyor. Türkiye’nin ve hatta dünyanın neresinde olursanız olun, müşteriler sizin ürünlerinize erişip çevrimiçi olarak sizden sipariş verebiliyor. Bu da müşteri portföyünüzü genişletmek için eşsiz bir fırsat sunuyor.
- Zamandan tasarruf etmek
E-ticaret platformlarında her bir müşteriye tek tek randevu vermek, onlarla yüz yüze ve hatta telefonda konuşmaya gerek kalmıyor. Müşteriler ürün bilgilerine ulaşma, fiyatını öğrenme, sipariş verme, ödeme yapma adımlarının hepsini otomatik olarak e-ticaret siteniz üzerinden otomatik olarak yapabiliyor. Bu da işletmenize gerçek bir zaman ve efor tasarrufu sağlıyor.
- Hizmet maliyetlerini azaltmak
Müşteri ile ilgili tüm işlemlere ek olarak stok güncelleme, faturalandırma gibi pek çok işlem de e-ticaret sistemi üzerinden otomatik olarak yapıldığından firmanızın ihtiyacı olan iş gücü de otomatik olarak azalmış oluyor. Bu da maliyetlerinizi ciddi biçimde düşürüyor.
- Stok takibindeki hataları ortadan kaldırmak
Dijitalleşen sistemlerde insan hatasını minimize ederek stok takibinin kolaylaşması ve hatasızlaşması sağlanıyor.
- Ürünlerini 7/24 satışta tutabilmek
Çevrimiçi mağaza ile ürünleriniz gece-gündüz, tatil günü ayrımı olmadan sürekli satışta kalıyor. Bu da satış adedinize olumlu yansıyor.
- Müşteri memnuniyetini arttırarak müşterilerin kalıcılığını sağlamak
Randevu almakla uğraşmak, beklemek durumunda kalmayan, beğendiği ürünü hemen o anda hızlıca satın alabilme imkanını bulan müşterilerin memnuniyeti artıyor ve sizden tekrar satınalma oranları artıyor.
- Verimliliği ve karı arttırmak
Maliyetleri düşen, verimliliği ve satışları artan firmalar karlarını da arttırmış oluyor.
Neden Satınalmacılar B2B Ticarette Dijital Firmalara Yöneliyor?
- Ürün çeşitliliğinin fazla olması
İnternet ortamında ulaşılabilen ürün sayısı fiziksel olarak tek tek firmaları gezerek ulaşılabilen ürün sayısından çok daha fazla olduğu için dijital platformlar satınalmacılar için daha cazip hale geliyor.
- Ürün resimlerine ve ayrıntılarına kolaylıkla ulaşılabilmesi
Bir ürünün resmini fiziksel özelliklerini görmek ve ürünle ilgili ayrıntıları öğrenmek için beklemek, firma ziyareti yapmak veya telefonda konuşmak durumunda kalmamak internetten alışverişin tercih edilmesine neden oluyor.
- Ürün fiyatlarının ve stok durumlarının görüntülenebilmesi
Ürünün stok durumunun ve fiyatının güncel olarak görüntülenebilmesi müşterinin seçim yapıp alışverişi tamamlamasını kolaylaştırıyor.
- Firmanın lokasyonunun önemli olmaması
Dijital ortamın sunduğu olanaklar lokasyon kaynaklı zorlukların aşılmasını sağlayarak satışı arttırıyor.
- Satınalmanın 7/24 yapılabilmesi
Bir ürünün incelenmesinin ve satınalmanın tamamlanmasının haftanın yedi günü, günün 24 saati yapılabilmesi müşteri memnuniyetini arttırıp incelemenin satışa dönmesini kolaylaştırıyor.
B2B E-Ticarete Nasıl Başlanır?
Öncelikle kullanıcı dostu arayüzü olan bir web sitesi tasarımına ihtiyacınız var.
İkinci olarak iyi bir e-ticaret yazılımına sahip olmanız gerekiyor. Bu yazılım internet üzerinden ürünlerinizi satışa sunmanızı sağlayacak olan temel sistem.
Daha sonra internetten satış sitenizi bir kurumsal kaynak planlama (ERP) yazılımına entegre etmeniz gerekiyor. Böylece muhasebe, satınalma, stok takibi gibi operasyonların otomatik olarak yürütülmesi mümkün olacak.
Bir kargo firması ile anlaşmanız ve e-ticaret siteniz üzerinde kargo entegrasyonunu yapmanız gerekiyor. Müşterilerinizin siteniz üzerinden kargolarını takip edebilmeleri müşteri memnuniyetini arttıracak bir entegrasyon olarak önemli.
Ödemelerin yönetimi için bir sanal pos anlaşması yapmanız gerekiyor.
Sosyal medya hesapları açıp bunları internet sitenizle entegre hale getirmeniz çevrimiçi ortamda görünürlüğünüzü ve marka bilinirliğinizi arttıracak ve potansiyel müşterilerinize doğrudan ulaşabilmenizi ve güven telkin edebilmenizi sağlayacaktır.
Sosyal medyada reklamlarınızın yayınlanması marka bilinirliğinizin artmasına ve ürünlerinize doğrudan müşteri çekmeye fayda sağlayacaktır.
Bu adımları tamamlayarak markalarını çevrimiçi dünyaya açan ve sistemlerini otomatize eden işletmeler maliyetlerini düşürüp verimliliklerini arttırıp daha çok müşteriye ulaşıyor ve karlılıklarını arttırıyor. Dijital dünyaya entegre olma sırası şimdi sizde.