Pazarlamada Konumlandırma: İşiniz Kaliteniz

Sektör içerisinde başarı sağlayıp yer etmiş ya da  kaliteli işletmelere aşırı doymuş bir e-ticaret piyasasında sektör içerisine girmenizi kolaylaştırmak için nasıl bir isim oluşturabileceğinizi merak ettiniz mi?

Girmek istediğiniz muhtemel pazarda konumunuzu tasarlayarak, rakipleriniz arasında farkındalık oluşturup varlık kazanmak bugün pazarınızda tutunabilmenizin bir şartıdır diyebiliriz. Konumlandırma stratejisi ile markanızı ya da e-ticaret işletmenizi nasıl en iyi şekilde kurabileceğinizi ve işinize yarayacak bir konumu en iyi şekilde nasıl dizayn edebileceğinizin temellerini inceleyeceğiz.

Pazar Konumlaması Nedir?

Pazarlamada konumlandırma; bir markanın imajını veya kimliğini oluşturma sürecini ifade eder böylece müşteriler markanızı belirli bir kalıp dahilinde net bir şekilde algılar.

Bu sürecin yapılandırılmasında ise dünyada pazarlama denildiği zaman akla ilk gelen isim olan Philip Kotler tarafından literatüre kazandırılan pazarlamanın 4 P’si yani; Tutundurma (Promotion), fiyat(Price), yer-dağıtım (Place) ve ürün (Product) kalıbının kullanımı etkin rol oynar.

Bir konumlandırma stratejisi pazarlamanın 4 P’sini tanımlamada ne kadar ayrıntılı ve kusursuz olursa pazarlamada imaj oluşturma stratejisi de o kadar etkili olacaktır.

Örneğin:

  • Audi ve Tesla kendilerini “lüks statü” sembolü olarak konumlandırıyor.
  • McDonald’s ve Wendy’s, “ucuz ve hızlı” yemekler almak için kendilerini en uygun bir yer olarak konumlandırıyor.
  • Starbucks kendini “kaliteli kahve ve içecek kaynağı” olarak konumlandırıyor.
  • Apple ve Microsoft, kendilerini “yenilikçi” ve “kullanıcı dostu ürünler” sunan bir teknoloji şirketi olarak konumlandırmayı tercih ediyor. Başarıları da buradan gelmiyor mu?

Bir markanın ya da ürünün konumlandırılması o markanın ya da ürünün pazardaki tüketicilerin zihninde bir imaj ya da kimlik oluşturması için belirli bir şekilde hazırlanan stratejik süreçler dizisini kapsar.

Starbucks’a geri dönersek, şu değer teklifi ifadelerini listeleyen video reklamlarını oluşturdular:

  • En iyi kahve
  • Zengin ve kusursuz lezzetler
  • Kullanılan en iyi süt
  • Doğal ve temiz
  • %100 geri dönüştürülmüş kağıt kullanımı

Reklamdaki bu değer önerisi ifadelerinin tümü potansiyel müşterilere onların sevecekleri, yüksek kaliteli, doğal ve lüks içecekleri alabilecekleri bir yer fikri vermektedir. Starbucks gibi bir markanın veya herhangi bir ürünün ömrü boyunca bu pazar konumunun korunması gerekir. Yıllardır Starbucks, Amerika’da en iyi kahve tedarikçisi olmuştur ve dünyada da pazar yeri ve kitlesi oldukça geniştir. Kısacası müşterilerin hatrında yeterince konumlanmış ve akla gelen ilk tercih olarak sektörde yer etmiştir.

Bu marka gibi herhangi bir fiziksel ya da e- ticaret işletmesinin de hedef pazarının ürün ya da markayla ilgili müşteri algılarını pekiştirmeyi amaçlayan sürekli pazarlama girişimleri yaratması gerekecektir .

Peki, bunu nasıl yapabilirsiniz?

Güçlü bir pazarlama pozisyonu stratejisi yaratabilirsiniz! Etkili bir pazarlama pozisyonu stratejisinin ne demek olduğuna daha yakından bakalım.

Pazar Konumlandırma Stratejisi

Bir işletmenin başarılı olması ve uzun ömürlülüğü için sağlam bir pazar konumlandırma stratejisi çok önemlidir. Yukarıda bahsedildiği gibi, iyi bir konumlandırma stratejisi, pazarlama çabalarını artırır ve bir müşterinin bir ürün veya hizmetin konumlandırılmış bilgisi ile satın alma işlemine geçmesine yardımcı olur. Starbucks’ın yukarıda bahsedilen reklamlarında yaptığı gibi, videoları izleyen insanların kaliteli kahve ve en iyi sütlerden yapılan kahveleri almak istediklerinde gitmek istedikleri yer haline geldiği gibi. Bir markayı aktif olarak konumlandırmak, markanın doğru marka, doğru değer ve deneyim ile kendini tam anlamı ile eşitlemesi gerektiği anlamına gelir. Bu süreçte pazarlamada bu konumlandırma evresine giden pek çok öğe vardır.

Markanızı açıkça tanımlayarak stratejinize eklemeniz gerekecek olan bazı gerekliliklere bir göz atalım.

Stratejide Adımlar

İşletmenizi sektörünüze konumlandırmak çok fazla detay, düşünce ve bağlılık gerektirir. Aşağıdaki adımların atılması netlik kısmına yardımcı olacaktır.

Pazar konumlandırmasına başlamak için şu temel adımları takip eder:

Konumlandırma Bildirimi Oluşturma

Konumlandırma ifadesi, işletmenizin olmak istediği kimliğidir. Bu konumlandırma ifadesi, ömrü boyunca işletmenizin ve iş kimliğinizin temeli haline gelir. İlk önce kim olduğunuzu ve neye karşı durduğunuzu belirtmeniz gerekir. Bu noktadan sonra hedef kitlenizin onların bu ihtiyaçları dahilinde tercih noktalarını tanımlayarak ve bu noktalara işletmenizin ne gibi çözümler oluşturduğunu belirtmelisiniz.

Konumlandırma ifadesi oluşturmaya giden süreçte

  • Hedef kitlenizi tanımlayın.
  • Hedef pazarınızı tanımlamayın.
  • Değer teklifi oluşturun.
  • Değeri kanıtlamak için içerikler oluşturun.

Örneğin, Amazon; aşağıdaki gibi bir konumlandırma ifadesi kullanıyor.

“Hızlı ve kolay ulaşım isteyen internet kullanıcıları için Amazon.com, milyonlarca öğeye anında erişim sağlayan bir perakende veritabanıdır. Amazon.com olağanüstü rahatlık, düşük fiyatlar ve kapsamlı seçimler sunar.”

Konumlandırma ifadeleri, potansiyel müşterinizin markanıza olan algısını olumlu yönde etkileyen önemli pazarlama ve reklamcılık kararları için yol gösterici olur.

Konumlandırma ifadenizi anlamlandırmaya ve emin olmaya çalışıyorsanız eğer kendinize şu soruları sorun:

  • İşletmeniz diğerlerinden ya da sizi rakiplerinizden ayıran net bir resim çiziyor mu?
  • Eşsiz bir değer önerisi sunuyor mu?
  • Hedef kitlenize ve onların ihtiyaçlarına odaklanıyor mu?
  • İşletmeniz tüm alanlarında sunduklarınız ile tutarlı mı?
  • Anlaşılması kolay mı?
  • Açıklamalarınız gerçekçi bir şey vaat ediyor mu?

Bunların çoğu için “Evet” cevabını verebiliyorsanız doğru yoldasınız demektir!