E-Ticaret ekonominin kahramanları KOBİ’ler için yeni kapılar açıyor. Ülkemizdeki devasa E-Ticaret pazarının ulaştığı devasa rakamlar, KOBİ’ler için ilaç gibi gelecek.
KOBİ’ler uzmanlar tarafından ekonominin bel kemiği olarak adlandırılıyor. Küçük ve orta büyüklükteki işletmeler için genel olarak kullanılan bu kısaltma ülkemizdeki şirketlerin % 99’u için kullanılıyor. KOBİ’ler, ülkemizdeki satışın % 65’ini karşılıyorlar. İstihdamında % 75’ünü üstlenen KOBİ’ler için ekonominin bel kemiği demek gayet uygun bir davranış. Türkiye’de 40 milyar doları aşan E-Ticaret pazarı özellikle KOBİ seviyesindeki şirketler için taze kan anlamına geliyor. Özellikle daha ufak seviyedeki KOBİ’ler zorlaşan hayat şartları ve sektörel rekabetler yüzünden her daim tehdit altındalar.
Ekonomik atılım yapmanın ve büyümenin yolu KOBİ’ler için E-Ticaret‘ten geçiyor. Yerel pazardan dünya çapına uzanan bir başarı öyküsüne imza atmak istiyorsanız, E-Ticaret kartlarını dikkatli oynamanız lazım. KOBİ’lerin, E-Ticaret maceraları yanlış yönetim yüzünden kabusla sonuçlanabiliyor.
Bu yazımızda bulacağınız ufak tüyolar sayesinde dijital dünyadaki yüzünüzle dünya çapında yeni müşterilere ulaşacak, ekonomik gücünüzü sadece tek bir kanalla değil birden fazla kanalla besleyeceksiniz.
1- Yatırımdan Kaçınmayın
KOBİ’lerin, E-Ticaret denizlerine açılırken yaptığı en büyük hata, ekonomik sıkıntılardan dolayı ucuz alternatifleri aramak oluyor.Ucuz alternatifler özellikle E-Ticaret sektöründe uzun vadeli sorunlara neden olabilir. Peki bu sorunlar nelerdir? Standart fiyatların altında yaptıracağınız bir site, ilerleyen zamanlarda güvenlik açıkları, veri kaybı başta olmak üzere bir çok sıkıntılı durumla karşılaşmanızı sağlayacak.
İyi bir webmaster ile anlaşamadıysanız, ekonomik davranmak için hazır E-Ticaret paketi sunan servisleri araştırıp size en uygun olan bir tanesiyle anlaşabilirsiniz. E-Ticaret paketlerinin bir çoğu site, panel gibi temel hizmetleri sunup karşılığında sizden aylık ücret talep edecektir.
İlk başta bu ücretler size gereksiz gelebilir. Düzgün bir yatırımla kısa sürede aylık ücretlerin karşılığını fazlasıyla alacaksınız.
2 – Güvenlik, Güvenlik, Güvenlik
Başlık size Napolyon’un “Para, Para, Para” lafını hatırlatabilir. İnternet çağında yaptığınız iş E-Ticaret ise, güvenlik demek daha fazla tüketici ve kazanç anlamına gelir. E-Ticaret siteleri her zaman için art niyetli kişilerin ve sanal dolandırıcıların saldırısı altında. Devasa şirketler kendilerini korumak için kendi siber güvenlik ordularıyla bu işi yapıyorlar. KOBİ’lerin hepsi bu şanslara sahip olmayacak. O yüzden ilk baştan güvenliği sıkı tutmak geleceğinizi güvenlik altını almanızı sağlayacak.
Eğer biraz olsun teknolojiden anlıyorsanız, yapmanız gerekenleri biliyorsunuzdur. Teknolojiyle pek haşır neşir olmayanlar için işin sırrı basit. Öncellikle, güncel olarak sitenizi tamamen koruyacak bir E-Ticaret ve güvenlik modülü almanız lazım.
Sitenizin panel girişinin adresini mutlaka değiştirin sadece sizin ve çalışanlarınızın erişebileceği hale getirin. Mutlaka ama mutlaka en güncel yazılımları ve E-Ticaret modüllerini kullanın. Bankaların ödeme yöntemleri için yaptığı bilgilendirme ve uyarıları ciddiye alın.
Bir tüketicinin dahi sitenizden alışveriş yaparken zarar görmesi, itibarınızla birlikte sitenizin geleceğini de kısa sürede yok edecektir.
3 – Rekabetçi Olun
E-Ticaret yeni bir vizyon sahibi olmak da demek. Perakendecilik ve mağazacılık anlayışında rekabetçilik pek alışılageldik bir uygulama değil. Genel olarak satılan ürünlerin fiyatları bellidir ve aynı işi yapan firmaların bu konuda çizdiği yol da pek değişmez.
Sanal dünyadaysa müşteriyi çekmek için indirim yapmak her zaman başarılı olan bir yöntemdir. E-Ticaret dünyasında rekabetçilik daha fazla firmanın da katılımıyla herkesin kazandığı bir stratejidir. Türkiye’nin en büyük firmaları bile rekabetçilik sayesinde mağazalarının kazandığından daha fazla kârı E-Ticaret sayesinde elde etti.
Hatta Teknosa, mağaza sayısını azaltıp varını yoğunu E-Ticaret sitesine yönlendirdi. İyi bir sektör analizi ve ürününüzün en cazip fiyatlarla, indirim kampanyalarıyla satışa sunulması sizi her daim bir adım öteye taşıyacaktır.
4 – Kargo Sisteminizi İyi Kurun
Kargo E-Ticaret piramidinin en üstteki taşıdır. Tüketiciler güvenirlik kadar hızlı ve etkili bir kargo sistemine de dikkat ederler. Satın aldıkları ürünün mümkünse bir gün sonra ellerinde olmasını isterler. Bu ürün ne kadar geç kalırsa, tüketicinin sabrı da o kadar azalacaktır.
İşin sonucunda çok beklediği bir ürün 15 gün sonra eline ulaşan tüketici, ürüne kötü gözle bakmaya başlayacak ve tüm çevresine sizi kötüleyecektir. Kargo ağının hem şirket içi hem de şirket dışında işlevsel şekilde çalıştığına çok dikkat edin.
Gerekirse, yakın çevrenize sipariş vermeleri için ricacı olup bir tüketici gözüyle sürecin işleyişini gözlemleyin. E-Ticaret platformunuzun devamlı olarak takip edildiğine emin olun. Siparişi gelen ürünlerin kargosu gecikecekse mutlaka tüketiciye, E-Posta ya da telefon yoluyla durumu izah edin.
5 – Dürüst Olun Yanlış Yöntemler Uygulamayın
E-Ticaret dünyasında markalaşmak zorlu bir süreç ama her şey bittiğinde karşılığını fazlasıyla alacaksınız. Dürüst olmak işin anahtarı. Bugün devasa markalar bile yanlış kampanyalar ya da planlamalar yüzünden tüketicinin nefretini kazanıyor.
Örneğin Dropshipping gibi kârlı gibi gözüken ama aslında tüketiciyi üzen yöntemlerden uzak durun. Stok girdiniz dışında bir ürün satmaya çalışmayın. Kaybettiğiniz her tüketici size kötü yorumlarla birlikte daha fazla kişinin ön yargıyla bakmasına neden olacaktır.
Dürüstlük ticaretin temel prensiplerinden biridir ama E-Ticaret dünyasında, dürüstlük, hızlılık ve güvenirlik üçlemesini tamamladığınız zaman önünüz de kimse duramayacak. Unutmayın şu anda markalaşmış bir çok E-Ticaret platformu bir zamanlar sizin gibi işlerini büyütmek isteyen girişimcilerdi. 40 milyar dolarlık bir pastadan pay kapmak oldukça zorlu bir süreçtir.
Tüketici aldığı ürünü beğenmezse iade konusunda zorluk çıkarmayın. Her memnun tüketici en az 4-5 arkadaşınıza sizin sitenizin adresini yollayıp yaşadığı olumlu tecrübeyi anlatacaktır. Kargolama süreci hakkında net olun. Stok üzerinden çalışın ve stokta olmayan ürünleri tekrar elinize geçene kadar siparişe kapatın. Hatta siteden anlık olarak kaldırmanız hayal kırıklığına karşı daha sağlam bir savunma geliştirmenizi sağlayacaktır.