Dünya genelinde e-ticaret hızla yükselen bir değer ve bu da Rakamlara yansımış durumda. 2019 yılında 3.5 Trilyon $ olan E-ticaret cirosu 2020 yılında 4.2 Trilyon $ ve 2021 de de 4.9 Trilyon $ olması bekleniyor (Statista). Bu da $ bazında %17 civarı bir artışa denk geliyor. Ayrıca bu istatistikleri incelediğimizde 1 Milyon civarı E-ticaret sitesinin senelik 1000 $ ve üstü ciro yaptığını görebiliyoruz. Güzel bir büyüme oranına sahip ona e-ticaret ekosistemi aynı zamanda da büyük bir rekabete sahne oluyor. Peki bu rekabette rakiplerimizin önüne nasıl geçeriz. Bu konuda birçok strateji mevcut. Projesoft Teknoloji olarak müşterilerimiz ile birlikte çalıştığımız en çok ciro / satış getiren 6 yöntemi sizinle paylaşmak isteriz.
1. Site İçi Müşteri Davranışlarının Detaylı Analizi
E-ticaret işi dijital bir iş ve tüm süreçleri de sayısal hale getirilip incelenecek bir yapıya sahip. Burada asıl olan sadece gelen kullanıcı sayısını ve satışı takip etmek değil aynı zamanda da kategori bazlı, ürün bazlı, marka ve gerektiğinde ürün bazlı dönüşümleri incelemek. Bu sayede sorunlu olan noktaların tespit edilmesi. Eksiklerin giderilmesi ve daha etkin olarak fiyat / performans ile müşteri karşısına çıkmamız sağlanıyor. Bu işlem için genellikle Google Enhanced Ecommerce kullanıyoruz. Bu ürün tamamen ücretsiz olup site içindeki Arama, Filtre tıklama, Kategori, Marka, Ürün, Sepet ve Ödeme adımları gibi tüm aşamaları anlamlandıracak bilgileri sisteme gönderiyoruz. Böylece yapılan analizler bize eksik / hatalı ve düzeltilmesi gereken kısımlar için bilgi veriyor.
2. Landing Sayfaları ile Müşteri Çekme
Pazar yerlerinin de her gün etkinliğini artırması ile beraber Reklam mecralarının ücretleri de yükselmiş ve sitelere trafik çekmenin maliyetleri artmıştır. Buna istinaden de satılan ürünler ve ürün bazlı reklamlar rekabet yüzünden çok az trafik almaktadır. Ayrıca aynı ürünü satan yüzlerce site olmasından dolayı SEO için optimizasyon hem zor hem de pahalı bir hal almaktadır. Bu konuda yapabileceğiniz etkin yöntemlerden birisi de sitenizde kategoriye özel siteler oluşturmak ve burada görsel ve içerik olarak müşteriyi cezbetmektir. Reklam verilen dijital mecralar (Google gibi), eğer reklam verdiğiniz sayfanın içerik puanı iyi ise size daha iyi fiyata reklam verme fırsatı vermekte. Bu sayede onlarca ürün sayfasına reklam vermek yerine daha etkin bir bütçe ile içerik ve görsel olarak daha doyurucu bir sayfaya trafik çekmek satış ve dönüşümü artırmaktadır.
3. Farklı Ödeme Yöntemleri
BKM tarafından paylaşılan rakamlara baktığımızda Türkiye’deki e-ticaret alışverişlerinin %25 civarı sadece Kredi Kartı ile gerçekleşmektedir. En büyük pay ise Kapıda Ödeme siparişlerindedir. Kapıda ödeme yönteminin çalışma şeklinden dolayı belli iş kollarında iade oranları da ister istemez yüksek olabilmektedir. Projesoft olarak son günlerde Yemek Kartları ve ödül / puan firmalarını sistemimize entegre ettik ve oldukça iyi de talep almakta. Bu yöndeki çalışmalar gerek firmaların satışını artırıyor (puan ve ödül kartlarının doğası gereği), gerekse de bu alanda hizmet veren site sayısı az olduğu için müşteri sayısı artmaktadır.
4. FOMO (Fear Of missing Out)
Bu terim kısa zaman için yapılan ve müşteriyi sepete hızla gitmeye zorlayan kampanyalar için kullanılan bir deyimdir. Ör: “EK %15 indirim için son 30 dk.” gibi. Bu kampanyalar kararsız olan müşterilerin satın alam süreçlerini hızlandırmaktadır. Ve Google tarafından da paylaşılan %67 sepet terk oranları için de gözle görülür bir düşüş sağlamaktadır.
5. İndirim ve Kampanyaları Bir Şarta Bağlamak
Günümüzde internet alışverişleri incelendiğinde müşteriler indirim kavramının olmadığı bir ürünü satın almak istemektedirler. Bu süreci bilen site sahipleri her zaman bir indirim olgusu kullanmaktalar. Bunu göz ardı etmek tabii ki mümkün değil, fakat bunu sadece indirim olarak değil bir sonraki alışverişe kaynak olarak kullanabiliriz. Ör: X ürünü alana Y ürünü için %15 anında indirim ve bir sonraki alışveriş için de anında %15 indirim gibi bir kampanya etkili olabilecek uygulamalardan bir tanesidir. Projesoft olarak müşterilerimiz ile yaptığımız çalışmalarda gördük ki salt indirim yerine bir sonraki alışverişte geçerli olan indirim müşterilerin satın alma sıklıklarını etkin bir şekilde azaltmaktadır.
6. Farklı Kargo Opsiyonları ile Çalışın
Amazon dünyada 16 farklı ülkede hizmet veren bir e-ticaret ve pazar yeri devidir. Halka açık borsada bir firma olması ve kendini işini geliştirmek için her zaman sınırsız çalışmalar yapması onu bizim gibi firmalar gözünde bir know-how kaynağı yapmaktadır. Ve Amazon’un milyonlarca müşterisi üstünde yaptığı çalışmalarda gördüğü en önemli kriterlerden bir tanesi satın alma kararı üstünde KARGO ÜCRETİ’nin etkisidir. Amazon burada etkin bir çözüm olarak Prime Hizmetini vermektedir ve bir Amazon Prime Müşterisi senelik beli bir ücret karşılığı tüm sene ücretsiz kargo ve Amazon’un birçok başka hizmetinden faydalanmaktadır. Kargo ücretleri ve sepet toplamına olan etkisi her e-ticaret yöneticisi tarafından bilinmektedir. Fakat burada müşterilere daha yavaş ama ücretsiz kargo seçeneklerinin de sunulması alışverişi artıracaktır. Amazon da müşteriye duruma göre 2 veya 3 ayrı ödeme seçeneği sunmaktadır. Burada yavaş olan ücretsiz diğerlerinin ücretli olması bile cazibeyi ve satın alma kararını artırmaktadır.
Yukarıda yazılan 6 madde Projesoft olarak birlikte çalıştığımız müşterilerimiz ile elde ettiğimiz başarılı sonuçların kısa ve basit bir listesidir. Bir alt yapı sağlayıcı olarak bu yoğun rekabet ortamında rakiplerin takip edilmesi ve yazılıma yeni özelliklerin eklenmesi için biz de her gün yeni testler ve modüller eklemekteyiz.