E-ticaret sitelerinin birincil amacı marka bağlılığını ve müşteri tatmin düzeyini birbirine paralel olarak sürdürerek markanın piyasadaki payını ve piyasa değerini her geçen gün artırmaktır. Bu anlamda rakip e-ticaret siteleri içerisinden farklılaşıp bu fark ile arama motorlarından gelen kitleyi bizim e-ticaret sitemizden bir ürün almaya ikna etmek için ilgilerini çekecek kampanyalar, indirimler, promosyonlar da hazırlarız, ancak; verilerden edinmiş olduğumuz süre değerleri bize gösteriyor ki bir müşterinin herhangi bir sitenin açılış sayfasında kaldığı süre ortalama 1.7-2.8 saniye aralığındadır. Yani bir müşteriyi alacağı ürünü bizim e ticaret sitemizden almasına ikna etmek için ortalama 2.3 saniyemiz var demektir.
Bu süre içinde müşteriyi etkileyebileceğimiz alan metinsel ifadelerden önce olarak görsel etkileşimin müşteri ile entegre olabileceği renk uyumu ile dizayn edilmiş, etkileyici bir açılış sayfasına sahip olmaktır. Kısacası renk; bir e-ticaret sitesinin tasarlanma sürecinde dizayn kutumuzun olmazsa olmazları içerisinde bulunması gereken en güçlü araçlardan biri olmalıdır. Dikkat çekmek, anlam ifade etmek, güncelliği koruyabilmek, arzu yaratmak gibi dönüşüm stratejilerinin yanı sıra güven oluşturan tercihler ile tarayıcılardan sitemize giriş yapan müşterilerin sadakatini kazanmak ve potansiyel girişleri renklerin etkisi ile mutlak dönüşümlere hazırlamak için de oldukça etkili olabilir.
Hiç şüphe yok ki renkler insanların kararları üzerinde yönlendirici bir etkiye sahiptir ve bu sebeple online mağazacılıkta renk kombinasyonlarını akıllıca kullanmak, renkler ile marka konumlandırması oluşturmak ve bu süreçte hafızalarda yer edinmiş olmak dönüşümleri artırmak için e-ticaret sitelerinde geçerli stratejilerden biridir ve araştırmalara göre online pazarlamada kararların satın alma nedenine dönüşmesini sağlayan yüksek kıstaslardan biri de renktir. Fakat renk skalalarını ve stratejilerini e-ticaret sitemizde doğru bir şekilde kullanmamız gerekiyor. Bunun için de belli ölçütleri uygulamamız başarılı sonuçlar için mutlaka gereklidir.
E-ticaret sitemizin açılış ekranında etkileyici olabilmesi için renk kullanım önerileri şöyle olabilir;
- Renklerin anlamlarını bilin ve sitenizde vermek istediğiniz mesajı ve markanızı anlatan renkler kullanın. Özellikle logo tasarımında kullanılan renklerin ürün ya da hizmetin içeriğine göre renk kullanımları yapılmalıdır.
- Hedef kitle analizi yapın. Demografik özelliklere ve kültürel farklılıklara entegre bir yapı ile ilerleyin. Renkler de sözcükler gibi farklı kültürlerde farklı anlamlar içerebilmektedir. Kültürü tanımak ve bu doğrultuda renk kullanmak site içerisinde bize artı değer olarak dönecektir.
- Sitede göz yormayacak, dikkati dağıtmayacak ve birbiri ile uyumlu olarak tasarlanmış az sayıda renk kullanılmalıdır. Fazla sayıda ve uyumsuz kullanılan renkler göz yorar ve alıcının dikkatinin dağılmasına sebep olur.
- Birbiri ile kontrast renkler bilinmeli ve kontrast kombinasyonu okumaya engel olmayacak şekilde tasarlanmalıdır.
- Önemli bilgileri vurgulamak için renk skalasından yararlanılmalıdır.
- Renk farklılıklarına dikkat edilmelidir. Farklı arama motorları üzerinde renklerin farklı algılanabilme ihtimali göz önüne alınmalı ve kullanılan renkler farklı ekranlar veya arama motorları üzerinde test edilmelidir.
- Renklerin güncel kalmasına özen gösterilmelidir. Değiştirilebilecek detaylar için moda ve kabul gören renkler ile değişikliğe gitmek kullanıcı algısında olumlu bir etki yaratabilir.
- Sitedeki kampanyaları, indirimleri ya da promosyonları belirten, kontrast renkler içeren küçük renkli cümleler ile renkli düğmecikler üzerine daha fazla satışla sonuçlanacağını düşünebileceğiniz gezinme ögelerini ya da harekete geçirici mesajları veya başlıkları ekleyebilirsiniz. Bu kullanıcıların dikkatini çeker ve dolayısıyla kullanıcıların normal şartlarda gözden kaçırabileceği ürünleri göstermenize yardımcı olur.
- Hangi rengin siteniz için başarı sağladığını A/B testleri ile ölçümleyerek doğru renkleri doğru ürünlerde kullanmanın analizlerini oluşturabilirsiniz. Böylelikle her renk için renk varyasyonlarının performansını değerlendirebilirsiniz ve hangi renk ile hangi ürünün daha fazla satış ürettiğini görebilir bir sonraki aşamada yeni stratejiler üretebilirsiniz. Hedeflerinize göre kullandığınız renklerin etkili olup olmadığını belirlemek için verileri analiz etmiş olursunuz.
Renklerin Sektörlere Göre Kullanımı
Her sektörün insanlar üzerinde farklı algıları ve hissettirdikleri vardır. E-ticaret sitemizi şekillendirirken de bu sektörel algıları kullanmak bizim için avantajlı olacaktır.
Sarı; sıcak renk olarak var olup algısal olarak aydınlık, sıcaklık, pozitiflik, yaratıcılık ve motivasyonu çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak gıda, enerji, ev araçları alanında tercih edilmektedir. Ayrıca tarım ve sağlık sektöründe de kullanılmaktadır.
Turuncu; sıcak renk olarak var olup algısal olarak eğlence ve coşkuyu çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak sağlık ve teknoloji alanında tercih edilmektedir. Ayrıca gıda, ev araçları ve tarım sektöründe de kullanımı vardır.
Kırmızı; sıcak renk olarak var olup algısal olarak dinamizmi, canlılığı, dikkat çekiciliği çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak ise çoğunlukla gıda, teknoloji, tarım ve motorlu taşıtlar ile ilgili kullanılmaktadır. Ayrıca sağlık ve ev ürünleri alanında da kullanılmaktadır.
Siyah; sıcak renk olarak var olup algısal olarak prestiji, zaman azlığını ve çok yönlülüğü çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak giyim, motorlu araçlar ve teknoloji alanlarında kullanılmaktadır. Ayrıca tarım ve ev araçları alanında da tercih edilmektedir.
Kahverengi; soğuk renk olarak var olup algısal olarak doğallık ve dayanıklılığı çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak giyim, motorlu araç ve tarım sektöründe kullanılmaktadır. Ayrıca gıda, tarım, enerji ve ev araçları alanlarında da tercih edilmektedir.
Mor; soğuk renk olarak var olup algısal olarak sadakat, ruhanilik, güven ve çok yönlülüğü çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak ise çoğunlukla finans, sağlık ve teknoloji alanları ile ilgili kullanılmaktadır. Ayrıca giyim, gıda ve hava yolu alanında da kullanımı vardır.
Mavi; soğuk renk olarak var olup algısal olarak güven ve sorumluluk çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak enerji, sağlık, finans, hava yolu, tarım ve teknoloji alanlarında kullanılmaktadır. Ayrıca ev malzemeleri alanında da kullanımı yaygındır.
Yeşil; soğuk renk olarak var olup. Algısal olarak zenginliği, prestiji ve sağlığı çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak finans, teknoloji, gıda, enerji, ev araçları alanlarında kullanılmaktadır. Ayrıca tarım ve sağlık sektöründe de kullanımı yaygındır.
Beyaz; soğuk renk olarak var olup algısal olarak temizlik, saflık, asaleti çağrıştırmaktadır. Sektörel olarak sağlık ve giyim alanında kullanımı yaygındır. Ayrıca hava yolu, enerji ve teknoloji alanlarında da kullanılmaktadır.