İnternet üzerinden ürün satmak giriş bariyeri en düşük işlerden birisi. Bu da pek çok firmanın bu alana kolayca girmesini sağlıyor. Her türlü pazarda olduğu gibi burada da oyuncu sayısı artıkça rekabet sıradan bir rekabet olmaktan çıkıyor ve Hiper Rekabet diyebileceğimiz nerede ise pazardaki her oyuncuyu öldüren bir rekabet haline geliyor. Az çok sektörde faaliyet göstermiş hemen hemen herkesin ortak kanısı işe giren firmaların çok büyük bir kısmı (Oran olarak) nerede ise hiç kar etmiyor. Kar etmek ve rekabet etmek konusunda fiyat dışında da başka bir argümanı kullanamıyorlar şeklinde. Hepimizin başarı hikayelerini incelediği şu günde bu firmaların neden kar etmediklerini 5 madde halinde inceleyebiliriz.
1.Kimse iş zekası nedir bilmiyor:
Satış fiyatlarının ve ürün tedarikçilerinin herkes tarafından bilindiği bir ortamda maalesef ürün satan firmalar be alış ne de satış fiyatlarını belirleyebiliyorlar. Daha da kötüsü ciroyu (karlılık değil bakın ciro) büyüttükçe de istihdam edilen personel sayısı artıyor. Bu da hali ile firmanın kısa sürede kendi öz sermayesinden yemesini sağlıyor. Maalesef yerleşik olan algıda büyüme deyince ilk anlaşılan personel sayısını artırmak ve personel sayısı artıkça da para kazanmak için farklı alanlara giriliyor ve bu da çok kısa bir süre içinde işi içinden çıkılmaz bir hale sokuyor. Bu işte başarılı olan çok ama çok az sayıdaki firma ise süreçlerin tamamını dökümante edip olabildiğince işi otomatik veya servis olarak alıyor. Örnek vermek gerekirse : otomatik kargo entegrasyonları, faturaların otomatik kesilmesi, çağrı merkezinin outsource olarak çalışması, dropshipping siparişlerinin otomatik geçilmesi ve en önemlisi finans yönetimi için akıllı algoritmalar ile gelen ve giden (özellikle kapıda ödeme ve pazar yerleri konusunda) ödemelerin sistem tarafından kontrol edilmesini sağlıyor. Bu işlemlerin iş zekası ile çözülmesi de firmanın daha az çalışan ile farklı alanlara girmesini sağlıyor.
2.Sipariş Ortalaması ve İndirim:
Perakende sektörü tarafından yıllardır kullanılan bu kavram (Gel Gel ürünleri diye de bilinir) e-ticaret tarafından pek rağbet görmüyor. Aslında amaç müşteriyi içeriye belli ürünler ile almak ve tanımlanan indirimler ile sepet ortalamasını yükseltmek. Bunun için sıralı indirim, kombin satış, lookbook vb. birçok kampanya modülü kullanılabilir. Ki müşteri sadakati için kullanılan ilk siparişten sonraki siparişler için indirim, puan veya kupon tanımlama işlerini de dahil edebiliriz. Burada unutulmaması gereken nokta şu : müşteriyi siteye ilk çektiğimizde reklam için bir ödeme yaparız, ama bundan sonraki alışverişler için bu rakamın bir kısmını en azından çeşitli şekillerde onlara vermek bizim ciroyu ve direk olarak da karlılığımızı artırabilir.
3. Stokları Yönetememek:
Ürün sayısının yüzbinleri geçtiği günümüzde bunların stok, fiyat ve sipariş gelince sevkiyatı ve ödemesini yönetmek başlı başına bir iş. Bu kadar çok ürünün stokta durması kur , ürün hayat eğrisi vb dahil onlarca riski beraberinde taşımaktadır. Günümüzde e-ticaret firmalarının büyük bir kısmı birçok firmadan XML gibi yöntemler ile ürünleri alır fakat bu konuda en ufak bir çaba sarf etmez. Beklenen ise aynı xmli kullanan ve yüzlerce firma arasından bu ürünleri satmaktır. En ufak bir ürün adı / resmi / açıklamasında bile değişiklik yapmak firmaların rakipleri arasında öne geçirebilecekken bu konuda sayıyı artırıp kar etmeyi beklemek firmalar için sadece maliyet ve zaman kaybından öteye gitmemektedir.
4. Müşteriye Dokunmak:
İnternetten ürün alan müşteriler ya ucuz olduğu için yada başka yerden ürünü alacak vakti olmadığı için alır. Ürünü görmeden, firmayı da tanımadan ürün aldığı için fiziki bir mağazaya göre güven konusunda biraz daha fazla zorlanmaktadır. Ama şu da bir gerçektir ki bir kez de güvendiği zaman aradaki tölere edilebilir fiyatlar için başka firmayı tercih etmez. Bu güveni sağlamak firmalara hem makul sürede ekstra satışlar getirecek hem de kârlılıklarını artıracakken birçok firma mail yolu ile bile müşterilere destek olmak konusunda zaman ve iş gücü harcamaz. Ki satışların internette sabit gitmediğini göz önüne alırsak çalıştırılan ekstra bir personel bu konuda bir süre sonra zaten düşük olan karlılığın iyice düşmesini sağlayacaktır. Fakat günümüzde müşteri ilişkileri yönetimi konusunda özelleşmiş pek çok firma mevcuttur ve e-ticaret sitelerine bu hizmeti üstelik ölçeklenebilir şekilde sağlamaktalar. yani hem size günlük / saatlik fiyatlar ile call center elemanı, hem canlı destek elemanı hem de gerektiğinde satış için çözümler önermekteler. Üstelik bu hizmetler ve verimleri ölçülebildiği için sorgulamak ve iyileştirmek de e-ticaret paketlerinde seçenekler arasında yer almaktadır.
5. Dinamik fiyatlama ile karlılık artırmak:
Bu konunun öncüsü Amazon. Geliştirdikleri ve halen üstünde çalıştıkları dinamik fiyatlama algoritması sayesinde aslında ürün fiyatı diye bir kavramları yok. Aynı ürün birçok tedarikçiden geliyor ve müşteri konumu (Amerika’da bu önemli kargo için), daha önce aldığı ürün, yaptığı alışveriş sayısı gibi pek çok kritere bakarak kar ettikleri sürece müşteriyi kaçırmayacak her türlü iyileştirmeyi yapıyorlar. Tabi burada bunu amazon yapıyor biz neden yapmıyoruz gibi bir yaklaşım yerine hemen hemen her e-ticaret firmasının kullanabileceği (ki artık ücretsiz olanları da bulunmakta) rakiplerin fiyatlarını kısa aralıklar ile tarayan, buradaki sonuca göre de belli aralıkları ile sizin belirlediğiniz kar marjına göre sizin fiyatlarınızı revize eden yazılımlar kullanılabilir. Ki günümde günün saatlerine göre, müşteri grubu ve geldiği reklama göre (remarketingten gelene başka, adwordsten gelene başka gibi) farklı fiyatlar belirlemek mümkün. Bu opsiyonlar otomatik olduğu zaman site dönüşümü ve doğrudan da karlılık artmakta.
Gelecekte e-ticaretin hızla Perakendenin yerini alacağına uzmanlar kesin gözü ile bakıyorlar. Almasa da cirolar hızla online kaymakta. Bu da birçok firmanın iştahını kabartmakta. Fakat girenlerin maalesef büyük çoğunluğu kar edememekte ve rekabet etmek adına aldıkları fiyatlara yakın fiyatlarda ürün satmakta. Doğru şekilde iş akışını oluşturmayan firmalar için maalesef kaçınılmaz çok hızlı şekilde gerçekleşmektedir.