Bir web sitesi tasarlarken sitenin alan adı seçimi elbette önemlidir fakat konu bir e-ticaret sitesi ise ve online bir pazara girmeyi planlıyorsak alan adının bizi rakiplerimizden ayırıcı bazı özelliklerinin de olması başarılı olabilmemiz için neredeyse şarttır. Kullanılacak olan alan adı; akılda kolay yer edinecek bir ahenge sahip olmalı, kısa olmalı, telaffuz hatalarına sebep olmayacak kadar yalın ve yanlış anlaşılma ihtimalleri de göz önüne alınmalıdır. Ayrıca; sektörün ileride olacak pozisyonu da mutlaka değerlendirilmeli ve bu tüm bunlar ile birlikte marka ile bütünleşir bir nitelikte olmasını sağlamalıyız. Aynı sektörde çalışan farklı firmaların aynı amaç doğrultusunda stratejiler belirlediğini de düşündüğümüzde bizi onlardan ayıracak analizler içeren teknik detayları bilmeli ve bu analizler ile çalışarak edinilen alan adının sitemize doğal trafikler de çekecek olduğunu unutmamalıyız.
Diğer bir ifade ile değerlendirirsek alan adlarının sitelerin kimlik numaraları olduğunu da söyleyebiliriz. Yani seçeceğimiz alan adı; yapacağımız iş ve firmamızın kim olduğu ile ilgili fikirler verir. Arama motorlarında olan kullanıcıların sitemize girmeden önce bizimle temas kurdukları ya da kurmayı istedikleri ilk faktör alan adımızdır. Bu yüzden de bizimle ilgili kullanıcılara vereceği bilgiler bizi doğru bir şekilde yansıtmalıdır. O halde alan adını seçerken özenli olunmalı, arama istatistiklerinden ve çeşitli araçlardan yararlanılmalıdır. Çünkü seçtiğimiz alan adı e-ticaret sitemizi kurduktan sonra da varlığını süreç boyunca bizimle sürdürecektir. Site ile ilgili yapılan reklam, optimizasyonlar ve yazılım çalışmaları alan adı üzerine tasarlandığı için alan adını değiştirmek; bu çalışmalar ile alakalı yaptığımız her şeyi tekrar yapmamız anlamına gelir ki bu da hem ekonomik hem de vakit için ciddi bir külfettir. Alan adını seçme ile ilgili olarak öncelikli olarak net ve kesin kararlı olmalı, araştırma süreçlerini iyi değerlendirmeli, hangi yön ve yöntem üzerine gideceğimizi netleştirmeliyiz.
Bütün bu teknik detaylar ile ilgili olarak birçok bilgi olmasına karşın aslında bütün bu bilgilerin sadece iki strateji üzerinden türetildiğini söyleyebiliriz. Bunlar;
- Marka odaklı alan adları
- Zengin anahtar kelime odaklı alan adları
Marka odaklı alan adları
Bu yöntem genelde daha önceden kurulmuş ve belirli bir pazar payına erişmiş markaların kendileri ile özdeşleşmiş adları ile domain almaları şeklidir. Pazarda kendine bir yer bulmuş firmalar için dijital dünyada marka odaklı alan adları ile yer edinmek daha mantıklıdır ama bu alan adı stratejisi yeni online işletmeler için uygun değildir de diyemeyiz. E-ticaret sektöründe yeni olmasına rağmen müşterilerinin kendilerini bir marka adıyla hatırlamak istediklerini düşünen yeni çevrimiçi işletmeler de marka odaklı bir alan adı seçebilir, stratejiler geliştirebilirler. Yalnız dikkat etmeleri gereken alan adının yaptıkları iş türünü ve sektörlerini yansıtan bir şekilde olmasıdır.
Zengin Anahtar Kelime Odaklı Alan Adları
Anahtar kelime açısından zengin olan alan adları, firmanın ürün ve hizmetleri kullanıcılara en iyi aktaran anahtar kelimeler ve kelime öbeklerine göre alınan alan adlarıdır. Bu yöntem kullanıcılarımıza sunmuş olduğumuz ürün/hizmetle ilgili bir liste oluşturmayı ve bizi en iyi yansıtan alan adını bu listeden seçmeyi kapsar. Bu yöntemin bir başka yönü de, müşterilerin işletmeniz için arama motorlarında aradıkları ya da aramaları muhtemel olan sözcükleri site ismi ile ilişkilendirdiğinden, arama motoru optimizasyonu anlamında avantajlı olmasıdır.
Kelime öbekleri için Google anahtar kelime planlayıcıdan faydalanabilirsiniz.
Alan Adı Seçerken Dikkat Edilmesi Gereken Birkaç İpucu
- Alan adı seçiminde şu an satışını yapacağımız ürün gruplarının yanında ileride satışını yapmamız muhtemel olabilecek ürün gruplarını da düşünerek alan adı tercihi yapılmalıdır. Yani diyebiliriz ki alan adını alırken biraz daha geniş bir çerçeveyle düşünmemiz gerekmektedir. Arama motorlarında satışını yaptığımız ürünle bağlantılı olmakla birlikte daha geniş bir kapsama hitap eden bir alan adı almak daha makuldür.
- Birçok alan adı uzantısı olmakla birlikte insanların algılarındaki güvenilir olan uzantı ‘’com’’ ve ‘’com’’ kadar olmasa da alternatif olarak ‘’net’’ uzantısı olarak yer almaktadır ve herhangi biri uzantısını söylemeden bir site önerdiğinde yüksek ihtimalle insanların büyük çoğunluğu uzantısının ‘’com‘’ olduğunu düşünecektir. Yani ‘’com” dışında bir uzantı tercih ettiğimizde tavsiye ile gelecek kullanıcılardan vazgeçmiş oluruz denilebilir.
- Aldığınız uzantı bizim önerimiz dahilindeki ‘’com‘’ olsun ya da olmasın, alacağınız uzantının ülkemizde tercih edilen diğer hallerine mutlaka bakmak gerekir. Çünkü; uzantısı bizden farklı olsa dahi daha önce kurulmuş bir e-ticaret sitesi arama motorlarında bizden daha üst sıralarda yer alacaktır ve olası satış ve bulunabilirliğimizi düşürecektir. Bu sebeple başka uzantılarda da alınmamış olan bir alan adı tercih etmek bizim için olumludur. Ve biz aldığımızda diğer uzantıları kullanılmamış olan bir alan adı tercih ettiğimizde diğer uzantıları da satın alarak rakip ihtimallerini ekarte edebiliriz.
- Alan adı alırken, daha önce kullanılmadığına ya da daha önce kullanıldıysa arama motorlarında link izinin kalıp kalmadığına kesinlikle bakmalısınız. Eski kurulumda kalan indekslemeler kırık link olacağı için, e-ticaret sitenizin optimizasyon açısından zaman kaybetmesine neden olabilir. Alan adınızın eski indeks kontrolünü, herhangi bir arama motoruna “site:www.alanadı.com” yazıp aratarak öğrenebilirsiniz.
Alan Adı Seçmenize Yardımcı Olacak Bazı Araçlar
Alan adı tercihi önemlidir evet, ancak bu tercih aşaması çok kolay da değildir. Fakat dijital dünyanın her geçen gün yeni kullanıcılara açılması ile almak istediğimiz uygun alan adlarını bulamama ihtimalimiz de her geçen an yükselmektedir. Aktif olmayan ama işgal edilmiş alan adlarının istatiklerine bakıldığında bu durum daha da net görünmektedir. Fakat bu istediğimiz alan adı dolu olsa dahi mevcut anahtar kelimelerle arama yapmamızı sağlayıp bize yardımcı olacak araçlar da mevcut.
Örneğin; www.namemesh.com adresinde anahatar kelimelerinizi birleştirip ortak kelimelerden yeni, kısa ve eğlenceli yeni alan adları oluşturabilirsiniz.
Alan adını ikinci el almak durumunda kalmışsanız eğer mutlaka alan adının banlı olmadığını kontrol edin. Daha önce ihlalde bulunulmuş çalışmalar nedeniyle ban almış olabilir. Alan adının ban durumunu ise bannedcheck.com sitesinden test edebilirsiniz.