Türkiye’de Perakende sektörünün zor günler eşliğinde evrim geçirdiği şu günlerde Projesoft olarak yaptığım hemen hemen her toplantıda (haftada 10+ toplantı yapan birisiyim) konu bir şekilde e-ihracat ile başlıyor veya konu buraya geliyor. Bu konuda gereke eski müşterilerimiz gerekse de yeni müşteri adaylarımız bize sorular soruyor. Toplantı yaptığım firmaların bana aktardıklarını farklı kişilerden farklı firmalar için dinleme şansım oluyor. hemen hemen hepsi bir şekilde bir seminere katılmış, bir eğitim almış veya bir danışman ile görüşmüş. Bu seminerler, danışmanlar veya eğitimlerde e-ticaret siteleri için anlatılan ve talep edilen maddeler hep şunlar :
1. Yabancı dil desteği.
2. Kur desteği.
3. GEO IP ile ülke tanıma.
4. Sanal poslarda USD ve EUR desteği.
Nerede ise 15 yıla yakın bir e-ticaret tecrübem var. Küçük büyük 1000+ projede yer aldım / yönettim fakat hiçbirisinde bu kadar küçük bir efor ile böyle muazzam bir başarı ne gördüm ne de vaat ettim. Eğitim veya danışmanlık satanlar ise Türkiye’de başarılı olmuş bir elin parmaklarını geçmeyen e-ticaret sitesini göstererek herkesin aynı şekilde başarılı olacaklarını iddia ediyorlar. Nedense kimse geri kalan ve başarısız olmuş %99lük firmalardan bahsetmiyor.
İçinde bulunduğum Projelere de bakarak neden bu şartların sağlanması ile işlerin büyümeyeceğini anlatmak isterim.
1. Facebook / Instagram Targeting Reklamları: Müşterilerimizden ilk duyduğum konu bu. Site gerekli şartları sağladıktan sonra Türkiye’den FB üstünden targeting yaparak yurt dışında kolayca ürünlerine müşteri bulacaklarına inanıyorlar. Burada sorum şu : Türkiye’de targeting yaparken ne kadar başarılı oluyorsunuz ki diline / kültürüne hakim olmadığınız bir ülkede targeting yaparak başarılı olacaksınız. Eğer bu kadar kolay bir şekilde ve düşük maliyetler ile müşteri çekebiliyorsanız yıl olmuş 2018 neden halen bu pazarı sizden başka keşfeden olmamış. Dünyada Targeting kimsenin bilmediği neler var elinizde?
2. Ödeme Yöntemi Eksiklikleri: Ülkemizin dünyadaki imajında az da olsa soru işaretleri mevcut. Bu bilgiler ışığında merkezi Türkiye olan bir sitede Kredi kartı ile ürün satmaya çalışıyoruz ve müşterilerin ne kadarının UCUZ ürün satan bu siteye güvenerek para vermesini bekliyoruz. Kendimiz için düşünürsek Reklamlar ile bize ulaşan MISIRLI veya Cezayirli bir siteye kaçımız kredi kartını vererek alışveriş yapar ki? Buraya Kredi kartı vermek yerine Bizler de olsa Paypal veya Stripe gibi firmaları tercih ederiz. Bunun yanında bazı kargo firmaları Kapıda Ödeme desteği de sağlıyor özellikle orta doğu ülkelerine fakat bu iş ne kadar doğru sonuç verir bunu kesinlikle firma sahiplerinin değerlendirmesi gerekir.
3.Kargo ve Ürün İade: Yurt dışına satılan ürünlerin en büyük eksiklerinden birisi de kargo ve gümrük işlemleri olabilir. Bir operasyonun başarısını onun kesintisiz olması ve hatasız olması sağlar. Türkiye’deki hemen hemen her e-ticaret firması ürünleri kargo / lojistik firmaları ile yaptıkları bireysel anlaşmalar ile gönderirler. Bu da gerek maliyet gerekse de işlem kesintisine sebep olur. Yani gönderdiğiniz 20 üründen 1 tanesi bile gümrükte takılsa bunu müşterinize nasıl anlatacaksınız. Bu konuda en başarılı ülke tabi ki Çin. İhracat işi bir devlet politikası ve Kobiler için hükümet ücretsiz Avrupa ve Amerika için kargo hizmeti sağlıyor. yani devlet bir politika olarak Alibaba ve kargo işini destekleyerek tüm Kobilerin ihracat yapmasını sağlıyor. Ama ülkemizde şu anda buna benzer en ufak bir çalışma yapılacağına dair bir emare yok ve bizim KOBİLERİMİZ e-ihracat işinde bu olanlara sahip firmalar karşısında ASİMETRİK bir rekabet ile karşı karşıyalar.
4. Müşteri hizmetleri ve iade ürün sorunu : Türkiye’den e-ihracat ile satılmaya çalışılan ürünler çoğunlukla tekstil kategorisinde. Ve Türkiye’de 100+ tekstil projesinde yer almış birisi olarak şunu söyleyebilirim ki standartlar olmadığı için (Ne bedenlerde ne de işçilikte bir standart var) iade oranı ortalama %15’ler civarında ve satılan müşterilerin çoğunluğu Hanım olduğu için Müşteri Hizmetlerine yoğun bir şekilde ihtiyaç duyuluyor. Türkiye’de bile bu işlemler sorun iken bu sorunları Türkiye dışında firmaların nasıl çözeceğini anlatan bir tane bile danışman veya eğitim görmedim.
Kendi sitesi ile e-ihracat yapacak firmaların ilk aşamada çözmesi gereken sorunlar kesinlikle bunlar. Projesoft olarak müşterilerimize bu sorun veya soruları bildiriyoruz. Fakat sadece işin neden olmayacağını anlatmak bir çözüm değil tabi ki. Pek çok müşterimiz ile de 360 derece işi analiz eden ve bu analiz çerçevesinde işleri çözen yapılar da mevcut. Bu konuda bakış açısı ve müşteri edinim maliyetlerini düşürecek çözümler ile doğru bir açı yakalanabilir.
E-İhracat operasyonlarınız için destek alabilirsiniz.