Yeni Nesil Pazarlama Stratejisi
Oyunlaştırma, dijitalin yükselmesiyle birlikte tekrardan tanımlanmış ve birçok endüstri üzerinde kalıpları değiştiren bir strateji olarak kabul edilmiştir. Gamification nedir sorusuna yanıt aramadan önce oyunlaştırmanın, kullanıcıların ve müşterilerin psikolojik gereksinimlerini hedef alan kurgular üzerine yoğunlaştığını bilmelisiniz. Oyunlaştırma, kullanıcılarla olan etkileşim içerisinde ödüllendirme ve psikolojik doyum dinamiklerinin kullanılmasını temel alır.
Oyunlaştırma (Gamification) Nedir?
Oyunlaştırma (gamification) herhangi bir platforma, kullanıcıların motivasyonunu yükseltmek, marka bağlılığını artırmak gibi amaçlarla oyun presiplerini entegre etme şeklidir. Oyunlaştırma aslında, oyunlarda uygulanan motivasyon tekniğinin kullanılmasıyla çekici bir durum yaratmak ve kullanıcının yaşadığı deneyimi artırmayı ele alır. Reel dünyanın içerisine, oyun dinamiklerini katmayı hedefler.
Oyunlaştırma ile E-ticaret Cironuzu Katlayın
E-Ticaret yapan sitelerde optimizasyon olmazsa olmaz bir konudur. Çok geniş konuları kapsar ve asla bitmez. Fakat burada da yapılanlar sadece site tarafındaki işlerdir ve siteyi kullanan kullanıcıları işin içine katmaz. Oyun oynamak insanların gerçek hayat için pratik yapmasını sağlayan ve doğuştan beri kullandıkları bir öğrenme metodudur. Dolayısı ile de tüm insanlar oyun oynama ve buna istinaden gelen ödül mekanizmasına fizyolojik olarak yatkındırlar.
Yeni bir kavram olarak e-ticaret sitelerinde oyunlaştırma yapmak da tüketici davranışlarını etkilemekte ve tüketiciler işin içine daha çok girdikleri için sitelerde şu alanlarda iyileşmeler olmaktadır.
- Sitede geçirilen zaman artmaktadır.
- Müşteri sadakati artmaktadır.
- Müşterilerin fiyata olan ilgisi azalmaktadır.
- Müşteriye ulaşmak için verilen reklam bütçeleri düşmektedir.
- Siteniz rakiplere göre öne geçmektedir.
- Müşteri sipariş sıklığı artmaktadır.
- Sepet kayıp oranı azalmaktadır.
- Yapılan kampanya ve promosyonlara olan ilgi artmaktadır.
- Müşteri başına karlılık yükselmektedir.
Peki oyunlaştırma nedir? Oyunlaştırmanın temeli insanların önüne meydan okuyabilecekleri bir zorluk vermek ve buna istinaden de ödül vermeye dayanmaktadır. Bu duygu insanların genlerinde doğuştan olan bir iç güdüdür. Ki insanlar da refleks olarak bunu takip etmektedirler. Perakende dünyası bunu yıllardır kullanmaktadır fakat online ticaret için bu kavram çok ama çok yeni bir kavramdır.
Peki bu konsepti sitemize nasıl uygulayacağız? Buna geçmeden önce oyunlaştırma nelerden oluşur? Statü barlardan (Kim oyunun neresinde, kim kimin önünde veya ardında), rakiplerin durumu nedir, ödüller nelerdir ve en önemlisi EĞLENCE. Bu etkinliğe katılan herkes çok ama çok eğlenmeli.
E-Ticaret Sitesinde Oyunlaştırma İçin Yapılması Gerekenler Neler?
- Hedefin belirlenmesi -> Ki bu genelde satış olmaktadır.
- Soru ve cevaplar ile kişilere oyunu öğretmek.
- Dürüst olarak oyun hakkında yorum yazmalarını sağlamak.
- Anketler ile oyunu şekillendirmek ve buradan gelen feedbackler ile düzenlemek.
- Sosyal medya paylaşımları
- Diğer sitelerden referans almak.
- Kullanıcıların deneyimlerini paylaşması için resim / görüntü paylaşma imkânları
- Oyunla ilgili elenenlerin siteye eklenmesi ve gelen feedbacklere göre düzenlenmesi
- Sonuçları analiz etmek ve bunlardan veri oluşturmak.
- E-ticaret sitesine gelen feedbacklere göre hem oyunu düzenlemek hem de katılımcı sayısının artmasını sağlamak.
Gamification’u artık anlattığımıza göre Gamification örnekleri ile artık konuyu bitirebiliriz.
- Starbucks APP örneği: İlk defa Starbucks kahve aldıkça yıldız kazandırdı ve her 10 yıldızda bir kahveyi bedava verdi. Uygulamanın çıktığı ilk yıl, satışları %26 arttı.
- Yemeksepeti.com: Bildiğiniz gibi yemeksepeti oyunlaştırmayı Türkiye’de kullanan ilk firmalardan birisi. ve burada kendi profiliniz üstünden size görevler veriyor ve diğer kullanıcılar ile tatlı bir rekabete girmenizi sağlıyor. Bu da sitede geçirilen zamanı ve gezilen sayfa sayısını artırıyor. Yemek sepeti Türkiye’nin en büyük oyunlaştırma projelerinden birisini gerçekleştirdiğini söylemektedir ve burada hedefi satış olduğu gibi her semt için bir kanaat önderi oluşturup bunu takip eden kişilerin farklı restoranlardan da sipariş vermesi.