Bir kadın internette dolaşırken tıraş kolonyası reklamı ile karşılaşmak istemez öyle değil mi? Kadınlar da alıyor diyorsanız bilemiyoruz ama gelin biz çoğunluk adına konuşalım. Eğer şuan bu yazıyı okuyorsanız konunun nereye bağlanacağını tahmin etmiş olmalısınız. Evet konumuz hedefli reklamlar;
Yukarıda bahsettiğimiz durumların yaşanmaması adına internet hizmetinizi veya ürününüzü tanıtmadan önce ilk olarak bu ürün veya hizmeti kimin satın alacağına karar vermeniz gerekiyor. Yapacağınız doğru hedefleme ile reklam harcamanız boşa gitmemiş olacak ve bundan en iyi şekilde verim alacaksınız. Bu sistemi bir kez oturttuğunuz zaman hedefli reklam sayesinde, satış ve dağıtımınızı sağlıklı bir şekilde optimize etmiş olacaksınız.
Dijital pazarlamada büyük önemi olan verilerle, reklamın uygun web sitelerinde olduğundan emin olmanız için farklı birkaç yol göstereceğiz. Bu yollar web sitenize yapılacak trafiği artıracak ve uygun hedef kitleye sunduğunuz ürünler de müşteriyi memnun edecektir. O zaman artık neler yapmanız gerektiğini anlatmaya başlayalım.
İçerik Odaklı Hedefleme
Düşük maliyetli bir reklamcılık yöntemi olan içerik odaklı hedefleme, reklamınızı satın alma potansiyeli en yüksek olan kitleye sunmanın en sağlıklı yoludur. Bir kullanıcının tıkladığı sayfada bulunan belirli kategorilere ve anahtar kelimelere bakarak, kullanıcının ilgi alanlarına ve ihtiyaçlarına yönelik reklamlar sunar. Peki bunu nasıl mı yapar ?
Bir erkek olarak düşünün, internette dolaşırken farklı mecralarda karşınıza banner reklam ya da sponsorlu reklam şeklinde farklı ürünlerle ilgili reklamlarla karşılaşıyorsunuz. Eğer daha önce kız arkadaşınız için hediye aramadıysanız kadın ürünlerinin olduğu reklamlarla karşılaşma ihtimaliniz çok düşük. İşte tam da burada devreye giren ‘İçerik Odaklı Hedefleme’ dediğimiz şey, bir tarayıcı gibi web sitemizdeki bilgilere erişiyor ve bunu reklam sunucusuna iletiyor. Daha sonra sunucu bu verileri kullanarak, veriler ile örtüşen reklam ve kampanyaları bir web sayfasının konusu ile eşleştiriyor. Google’daki bu sistem, ana temayı belirlemek için her web sitesinin verilerini toplayarak analiz ediyor ve daha sonra seçtiğimiz anahtar kelimeler, yer seçimleri, kullandığımız dil, konu seçimlerimiz ve hedef kitlemize uygun seçtiğimiz demografig özellikleri, son tarama geçmişi ve diğer özellikleri de kullanarak reklamınız ile eşleşiyor.
İçerik odaklı anahtar kelime hedeflemesi, satın alma potansiyeli en yüksek olan kullanıcıları optimize eder ve belirli bir ürüne ilgileri en üst seviyedeyken onların dikkatini çekerek web sitenize yönlendirir. Kullanıcıların ilgisini çekmeye başladığınızda, sitemize erişim trafiğinizin artması çok doğal bir sonuç olacaktır.
İçerik odaklı bir diğer reklamcılık yöntemi, web sitesi içeriğini konu odaklı gruplayan site kategorileridir. Reklamlar sağlık, kozmetik, mobilya, otomotiv gibi Internet Information Services (IIS) tarafından tanımlı olan içeriğe dayalı kategorilerde web sayfalarında yayınlanır.
Coğrafi Hedefleme
Ekvatoral iklimde yaşayan birisi internette dolaşırken karşısına kışlık kıyafet ile ilgili reklamlar çıkıyor mudur ? Bunu bir düşünün. Bir kişinin coğrafi konumu, sitemize yapılan herhangi bir ziyaret hakkında bize çok şey söyler. Kişinin bulunduğu konum, kişinin neyi satın alacağını ve ne yapmak istediğine dair önemli datalar sunar. Coğrafi hedeflemeye kısaca, reklamları coğrafi konumlarına uygun kitlelere ulaştırma yöntemidir diyebiliriz. Uzun saatler mobil cihazlarımızı kullandığımız bu çağda, coğrafi hedefleme aracı doğru kişiye doğru zamanda ve doğru yerde ulaşmamıza yardımcı olur.
Peki coğrafi hedefleme nasıl çalışır? Yukarıda sorduğumuz soruyu hatırlayın. Evet ekvatoral iklimde yaşayan birisi kışlık giysi reklamları ile karşılaşmayabilir ama biz biraz daha farklı düşünelim istiyorum. Belki de Norveç için bir uçak bileti aldı, belki kayak tatili için bir otelde rezervasyon yaptırdı. İşte o zaman işler biraz değişir değil mi ? O zaman alt kısmı okumaya devam edin ve bunun nasıl olabildiğini görelim;
Coğrafi hedefleme, bir bireyi IP adresi, coğrafi çit sistemi ve mobil cihaz kimliğini kullanıp kişiyi izleyerek gerçekleştirilir. Bu yöntem, pazarlamacıların o coğrafi sınırın içindeyken kullanıcıya konum tabanlı bir mesaj sunmak için kullanılan yöntemdir. Coğrafi çit için, coğrafi parametreler ayarlanırken, global konum sistemi(GPS) ya da radyo frekansı tanımlama (RFID), belirtilen konum çevresinde bir “çit” oluşturmak için kullanılır. Bu yöntem, bir bölge veya şehre giren ve çıkan insanlara ulaşma sınırının belirlenmesinde önemli bir rol oynar. Bir coğrafi bölgeye girdiklerinde bir reklam veya mesajla karşılaşabilirler.
Davranışsal Hedefleme
Davranışsal hedefleme, reklam kampanyalarını daha da güçlendirmek adına kullanıcı bilgilerimizi kullanan bir yöntem. Bu veriler, potansiyel müşterinin çevrimiçi tıklamaları ve alışverişi hakkında detaylı bir analiz yapılmasını sağlıyor.
Bu yöntemin temel amacı, reklam mesajını ürüne en çok ilgiyi gösteren hedef kitleye ulaştırmaktır. Düşünün, son zamanlarda sıklıkla saat araştırıyorsunuz, sosyal mecrada ya da internet sitelerinde dolaşırken sağda solda sürekli saat reklamları karşınıza çıkıyor öyle değil mi? İşte bu süreç web aramalarınızı, satın alma geçmişinizi, en sık ziyaret ettiğiniz web sitelerini ve diğer bilgilerinizi kullanarak tam anlamıyla kullanıcı profilinizi oluşturuyor. Bu sayede neye ihtiyaç duyduğunuz, ilgi alanlarınız, nelerden kaçınıp neyi satın aldığınızı bir data halinde sunuyor.
Şirketler bu verileri kullanarak, ilgi duymadığınız alanları ayırıp, değişen tercihlerinizi ve ihtiyaçlarınız ile uyumlu içerikleri formüle edebilirler.