Teknoloji kullanımının artışı ile değişen tüketici profiliyle birlikte artık yeni müşteri elde etmek ve mevcut müşterileri elinde tutabilmek için firmalar yeni nesil bilişim teknolojilerine yatırım yapmak gibi bir zorunluluk taşıyor.
Müşteriyle daha fazla temas edebilmek, müşteri tatminini artırmak, kusursuz müşteri deneyimi sunmak ve geri dönüş miktarını artırmak için sektörde başta mobil teknolojiler olmak üzere veri yönetimi ve büyük veri, müşteri ilişkileri yönetimi, temassız-mobil ödeme sistemleri, insansız kasa, e-ticaret, nesnelerin ticareti, sosyal medya, dijital pazarlama, yapay zeka.. gibi uygulamalarla ilgilenmeye ve bu tarz uygulamalara yatırımlarını yapmaya başladı.
E-ticaret mağazacılığında yeni hedef; “müşteri deneyimini dijital hale getirmek.”
Bunu gerçekleştirmek için kullanılan teknolojilere bir bakalım.
API Tabanlı E-Ticaret
Artık dünyanın birçok yerinde milyarlarca işlem API’ler üzerinden hallediliyor. Evimizdeki elektronik destekli cihazlardan e-devlet üzerindeki diğer sosyal hizmetlere ulaşabilmeye kadar API’lerin kullanıldığı alanlar mevcut.
API sistemi öyle önemli bir noktaya geldi ki e-ticaret sitelerinin de çok daha ötesinde; bankalar, medya sektörü ve birçok şirket.. Artık bütün sektörler API’leri olmadan yarışta geride kalmaya mahkum hale geleceklerinin bilincindeler.
Günümüzde ticaret yeni alışveriş olanakları ve teknolojinin gelişimi ile birlikte mağazacılık ifadesini çoktan aştı ve müşteriler artık sosyal medya, giyilebilir teknoloji ürünleri, akıllı ev cihazları ile bağlantıları olan deneyimler ve müşterilerine bu deneyimleri yaşatabilecek markalar ile ilgileniyorlar. Mağaza içi alışveriş deneyimlerinin ötesine geçen e-ticaret altyapıları içerisinde bulunan API, tutarlılığı kolaylaştırır ve müşteriye onun için en uygun olan ürün veya hizmeti bağdaştırır.
E-ticarette de müşteri deneyimlerini iyileştirmek amaçlı kullanılmaya başlanan bu sistem ile yeni müşteri deneyimlerini hızlı bir şekilde yenileyerek ve deneyerek rekabette bir adım önde olmak isteyen işletmeler için API tabanlı dijital ticaret en uygun seçimdir.
Artırılmış Sanal Gerçeklik ve E-Ticarete Entegrasyonu
Alışverişin sanal ortama geçtiği ve artıları olduğu bir gerçek ancak dezavantajlı tarafı da var ki görünen ürüne dokunamamak, deneyememek, kullanımını test edememek gibi durumları tolere edebilecek yeni nesil teknolojiler geliştirilmektedir.
Örnek verecek olursak;
Dünya genelinde çok bilinen bir makyaj markası ile başlamış olan sektörel sürece Türkiye’den de katılan firmalar olmuştur. Artırılmış sanal gerçeklik uygulaması sayesinde marka yüzünüzün görüntüsünü alıp, size özel ürün önerilerinde bulunuyor. Markanın kullandığı uygulama sayesinde makyaj malzemelerini deneyip hangisinin sizin için uygun olduğuna siz de karar verebiliyorsunuz. Nasıl bir deneyim? Peki sizce müşteri memnuniyeti ? Gayet başarılı sonuçları oldu.
Yine dünyanın birçok ülkesinde satışı olan bir ayakkabı markasının uygulamasına ayak bileğinizin fotoğrafını attığınızda ayakkabıları ayağınızda görebiliyor ve denemiş kadar oluyorsunuz. Müşterilerimizin gözünden görmeyi deneyelim. Şaşırtıcı ve ilgi çekici değil mi ? Peki memnuniyet ve getirdiği dönüşümler? Sonuçlar oldukça başarılı.
Yine bir mobilya ve ev dekorasyonu markası ürün kataloglarını artırılmış gerçeklik ile yayınlayıp mobilya ya da dekorasyon ürünlerini eviniz içinde deneme şansı sunuyor sizlere.
Bunun gibi farklı örnekler vermek e-ticaret sektörü için mümkün. Bu teknoloji; emlak, estetik cerrahi, seyahat, mühendislik gibi alanlarda özellikle daha uzun zamandır kullanılan ve hayli fayda sağlayan bir teknoloji. Ancak ticarette henüz çoğunluğun kullanmadığı ve geliştirilmesi gereken yanları olan bu teknoloji gelecek yılların ticaret anlayışını oldukça şekillendireceğe benziyor. Hem evinizde, ofisinizde otururken ya da yolculuk ederken hem de almak istediğiniz ürünü deneme şansı bularak alışveriş yapma olanağınızın olması kulağa güzel gelmiyor mu? Bence harika.
Müşteri Diyalogları
Müşterilere canlı ya da chatbot vasıtası ile soru sorma, öneri alma ya da şikayet bırakma fırsatı sunmak önemlidir. Bunun için mesajlaşma uygulamaları, sohbet uygulamaları veya ses teknolojisi aracılığıyla şirket temsilcilerine veya chatbot’a zahmetsiz bir şekilde ulaşabilmelidir.
Sektörde ürün ve hizmet satın almak için zaten hâlihazırda WeChat, AliPay benzeri mobil ödeme uygulamaları, Facebook Messenger Pay gibi teknolojileri kullanıyor.
Bu uygulamaların kullanımında müşteri iletişime geçmek istediğinde onlarla kolayca iletişim kurmak müşteri sadakati ve güvenini kazanmak için önemlidir. Bu teknolojide kullanılmak istenilen yapay zekâ, henüz, karmaşık problemler için istenilen düzeyde olmamakla birlikte umut vadetmektedir.