E-Ticaret yazılımı geliştirmenin en zor yanlarından birisi de sadece geliştirici (developer) olmak değil aynı zamanda müşterileriniz için strateji de geliştirmeniz gerektiği gerçeğidir. Çünkü önemli olan konu sadece yazılımı satmak değil, yazılımı sattığımız firmanın satış yaparak hayatına devam etmesi ve bizim de onlara bu süreçte yeni yazılımlar satmamızdır. KPI (Key Performance Indicator – Anahtar Performans Göstergesi) değerlerimizi yüksek tutmanın en önemli gerekliliği budur.
Bu çerçevede gelen en önemli soru ise “Masraf Etmeden Satışı Nasıl Artırırım?” sorunsalıdır. Bu soru ilk geldiğinde verdiğimiz cevap olumsuz iken biraz araştırma ile bunun aslında olabileceğini ve bu konuda pek çok çalışma olduğunu gördük.
Alt yapı geliştiren bir yazılım firması olarak en kolay çözebileceğimiz konu SEPET TERK EDİLME ORANLARINI düşürmek. Bu konuda da rakamlara baktığımızda Baymard Enstitüye göre sepet terk etme oranı : %65.75
Invespcro’ya göre de : %65.23 (1)
Bu rakamlardan sonra Müşterilerin neden terk edildiği ile ilgili sebepleri araştırmaya başladığımızda
Statista’ya Göre : %25 kargo masrafı ve %22 yeni kullanıcı oluşturma zorunluluğu olurken (2)
comScore‘a göre ise %58 kargo ücretleri, %57 de fiyatları diğer siteler ile karşılaştırma ihtiyacı hissediyorum cevabı öne çıkıyor (3)
NOT: Statista ile comSCORE farkı birisi anket yaparken tek bir cevap seçimine izin veriyor diğeri ise doğru olduğunuz düşündüğünüz tüm cevapları işaretleyin diyor.
Bir yazılım firması olarak kargo ücretleri konusunda bir değişiklik yapamayacağımız gerçeği ile yüzleştikten sonra ankette verilen diğer cevapları incelemeye başladık. Ve burada dikkatimiz çeken konu, site satın alma süreçleri idi.
comScore ve Statista’ya göre de bunlar için ortalama %20 civarı bir geri dönüş vardı.
yazılımsal olarak iyileştirilebilecek süreçlere bakmaya başladık ve tekrar yaptığımız incelemelerde çıkardığımız sonuçlar şunları idi:
- Satın almaların büyük bir kısmı cepten yapılıyor. Dolayısı ile sayfanın sadece RESPONSIVE olması yetmez aynı zamanda Hızlı açılması için HTML üstünde bazı azaltmalar ve iyileştirmeler yapılmalı. Mümkünse de HTML’yi azaltacak AngularJS tarzı frameworkler (altyapılar) ile geliştirmeler yapılmalı.
- Satılan ürün grubu ve tüketiciye göre sepet sayfası Adım adım veya tek sayfadan oluşmalı. Örnek vermek gerekirse tekstil müşterisi daha çok adım adım sayfaları tercih ederken Elektronik ve teknoloji ürünü satan sitelerde ise müşteri tek sayfada işi bitirmeyi tercih ediyor.
- Terk edilen sepetler ile gerçek kişilerin ilişkilendirip daha sonra onlara Remarketing / Mailing / SMS gibi kanallardan ulaşmak için ödeme adımlarına geçmeden önce müşteriden çok ama çok basit bir form ile ad, soy ad cep ve mail almak.
- Müşterinin sepet ve ödeme sayfasındaki davranışlarını yönetmek ve satın almayı tamamlatmak için bu sayfalardaki HEADER ve FOOTER alanlarını kaldırmak ve buraları çok ama çok basit hale getirmek.
- Müşterilerin en sevmediği özelik olan üye olma ve bilgi girme formlarındaki verileri azaltmak için sadece Facebook login değil aynı zamanda Google ve Instagram login özeliklerini de sisteme ekletmek.
- Alışverişteki başarıyı düşüren en zor iki ödeme yöntemi 3D Secure ve kapıda ödeme. Sektöre göre de Bunların ağırlık oranları çok ama çok yüksek. Ör: kapıda ödeme tekstilde çok büyükken, 3D Secure de elektronikte çok kullanılıyor (hatta sadece bu kullanılıyor). Burada olabilecek en mantıklı çözüm : kapıda ödemeleri SMS ile doğrulama 3D İçin de ayrı bir pencerede açmak yerine bir Iframe yada FancyBox tarzı araçlar ile içerde göstererek müşteride Güvenli Alışveriş olgusunu artırmak.
Bu 6 madde çerçevesinde gerekli sayfa tasarımlarını oluşturduk ve doğrultuda oluşan tasarımları AngularJS ile kodladık. Staging sunucularda testleri devam ediyor. Bir aksilik olmaz ise 2018 şubat ayının 2. haftasında tüm müşterilerimizde canlıya atacağız.
(1) https://www.invespcro.com/shopping-cart-abandonment.jpg
(2) http://www.barilliance.com/wp-content/uploads/2016/01/statistic_id467656_us-online-shopping-cart-abandonment-reasons-2015.png
(3) https://optinmonster.com/wp-content/uploads/2016/03/Shopping-Cart-Abandonment-Reasons-e1459300146843.png