Bir E-ticaret projesi canlıya alındıktan sonra bize en çok gelen talep de dönüşüm optimizasyonu oluyor. Bunun sebebi Müşteri ve bizim tercihlerimize göre site akış ve dizaynı belirleniyor fakat sektör ve kitleye göre bu akışta düzenlenmesi gereken / değişmesi gereken alanlar kesinlikle oluyor. Bu optimizasyonu yaparken müşteri , yazılım ekibi ve front end ekibi hep birlikte çalışması gerekiyor.
Burada yapılan çalışmayı temelde 5 ayrı alanda geliştiriyoruz.
1. A/B Testi:
Bu konuda daha önce de bir makale yazmıştım. Dönüşüm optimizasyonuna olmazsa olmazı ilk olarak a/b testi ile başlıyoruz. Burada amaç gelen site trafiğini birden çok parçaya bölmek. Müşteri grupları aynı zaman diliminde test edildiği için Kategoriler, renkler, düğmeler, farklı alanlardaki dizaynlar, fontlar ve call-to-action alanları inceleniyor. Burada en önemli iş Proje yöneticilerimize düşüyor. Bunun sebebi de test edilecek alanların Projeye göre belirlenmesi ve daha sonra bu alanlar için Gerek yazılım / gerekse de Front – End ekibi ile çalışma yaparak en optimum değerlerin bulunması gerekiyor.
2. Müşteri Değer Önerisi (İngilizce ismi: Customer value Proposition):
Burada amaç müşteriye diğer sitelerde farklı ne sunduğunu göstermek ve rakiplerin arasında seni seçmesini sağlamak. Başlı başına çok geniş bir konu olmasına rağmen bunu maddeler haline getirmek ve buna göre müşterilerimize sunmak proje yöneticilerimizin işi. Burada örnek vermek gerekirse Ürünlerde diğer firmalardan farklı olan veya sunulan özellikler (Ör: bebek tekstili satan müşterimizin ürünlerini organik pamuk ile yapması), ürünler yanında farklı promosyonlar sunulması (100 TL üstü alışverişlerde Cinemaximum bileti verilmesi), ürün garanti sürelerinin uzatılması (Normalde 12 ay olan ayakkabı garanti süresinin 24 ay olması). Temel yapı olarak incelediğimizde müşteriye kendini değerli hissettirecek her türlü özellik ve promosyonu sunmak buradaki amacımız.
3.Sitedeki sunum dili:
Online alışveriş sitesini etkileyen en önemli etkenlerden birisi de site içinde kullanılan yönlendirme dilidir. Örnek vermek gerekirse Sepete Ekle Yerine -> Güvenle Sepete Ekle demek bile alışverişi artırmaktadır veyahut Kayıt Ol yerine Avantajlı alışveriş için bilgilerini gir demek üyelik formundaki dönüşümü artırmaktadır. Tabi burada yine önemli olan iki konu : sektör ve kitle.
4.Müşterilerinizin harekete geçmesi için aciliyet duygusu yaratın:
Burada amaç sitede bir indirim / kampanya olduğunu göstermek ve müşteriye alışverişi oldukça hızlı bir şekilde bitirmesini sağlamak. Bunun için de detaylı bir kurgu gerekmekte. Bunu günümüzde Gittigidiyor çok iyi kullanmakta ve mesela saat 21.00 de SMS atarak 00.30’a adar geçerli anında %20 indirim diyerek o saatler arasında olabildiğince çok dönüşüm alınmasın sağlamakta. Bu uygulama sadece online dünyada değil aynı zamanda offline mecralarda da kullanılmakta. marketlerin indirim günü düzenlemeleri veya haftanın bir günü belli ürünleri ciddi indirimlerle sadece o güne özel ürün vermeleri bunun en güzel göstergesi.
5.Müşterinin endişelerini gidermek:
Hangi sektör olursa olsun müşteriler internette alışveriş yaparken halen bir tedirginlik yaşamaktalar. Burada temelde yaşanan tedirginlik
-aldığım ürün gelecek mi,
-firma güvenilir bir firma mı,
-kredi kartım çalınır mı,
-ürün bana olmaz ise iade edebilir miyim.
Proje yöneticilerimiz bu tarz sorular ve sorunlar ile hep karşılaştıkları için söz konusu projeler olunca müşterilerimiz ile birlikte çalışarak yukarıda sıraladığım dört soru etrafında yoğunlaşıyor. Bu sorular için doğru anlatım / resim / metin birlikte hazırlanıyor ve site müşterilerine en iyi nasıl iletilebilecekse bu şekilde uygulanıyor.
Online alışveriş siteleri için başarının en büyük ölçüsü sitenin yaptığı cirodur. Bu ciro da müşterilere yapılan satışlar ile sağlanır. Projesoft ekibi olarak bu konu en hassas olduğumuz konu. Müşterilerimizin başarılı olması ve uzun seneler birlikte çalışmak. Bu hedefi yakalamak için proje yöneticilerimiz yukarıda da sıraladığım beş maddeye bakarak gerekli düzenlemeleri yapıyor ve müşterilerimizin başarısına katkı sunuyorlar.