Yeni Başlayanlar İçin SEO

SEO, küçük ve orta ölçekli işletmeler de dahil neredeyse tüm firmaların internete girmeye başlamasıyla birlikte oldukça önemli bir hal kazanmaya başladı. Biz de Türkçe anlamıyla Arama Motoru Optimizasyonu anlamına gelen SEO’yu sizler için detaylıca kaleme aldık. SEO nedir, site içi seo ve site dışı SEO ne anlama gelir, arama motorları nasıl çalışır, anahtar kelime ve backlink nedir gibi arama motoru optimizasyonu (SEO) içerisinde bulunan konuları derinlemesine ele alacağız.
Yeni Başlayanlar İçin SEO

SEO Nedir?

SEO’nun açılımı Search Engine Optimization demektir. Türkçesi ise yukarıda belirttiğimiz gibi arama motoru optimizasyonudur. “SEO nedir?” sorusunu teknik olarak açıklayacak olursak, Google gibi arama motorlarında web siteniz için hazırlanan içeriklerin, kullanıcı aramalarında daha görünür olması, tıklanması ve üst sıralara yükselmesi için yapılan çalışmalar şeklinde açıklayabiliriz.

Aslına bakılırsa SEO, en net haliyle optimize etmek anlamına geliyor. SEO’nun mantığı kullanıcılar için içerik üret ve arama motorları için optizasyonu sağla şeklindedir.

Web Siteniz İçin SEO Neden Önemlidir?

İnternet aramalarındaki trafiğin kaynağı yüksek ölçüde arama motorları üzerinden gerçekleşiyor. Bu nedenle trafiği artırmak için sitenizi arama motorlarına optimize edeceğiniz SEO çalışması da büyük önem kazanıyor. Peki, SEO web siteniz için neden bu kadar önemli?

  1. SEO planlaması ve çalışması sayesinde web sitenizi internet ortamında erişmek istediğiniz hedef kitleye ulaştırabilirsiniz.
  2. Optimizasyon çalışması sayesinde web sitenizi arama sıralamasında yükseltebilir ve kullanıcıları sitenize çekerek trafiği arttırabilirsiniz.
  3. SEO çalışması web sitenizin kalitesini artırır. Bu da rakiplerinizin üstüne çıkarak tıklanma oranınızı arttıracak bir konuma erişmenizi sağlar. SEO, organik trafik sağladığı için oldukça değerlidir.
  4. Arama optimizasyonu ile yükselen siteniz, kullanıcıların markanıza güven duymasını sağlar.
  5. Siteniz için yapacağınız SEO çalışmaları, organik sonuçlar elde ederek reklam masraflarından kurtulmanızı, doğal ve değerli bir trafik elde etmenize imkan tanır.

Yeni Başlayanlar İçin SEO

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama motorları internet üzerinde aranılan herhangi bir şeyi bulmak için yardımcı olan araçlardır. Firmalar, ürün ve hizmetlerinin ne olduğunu, ne işe yaradığını anlatan web tasarımlarını web alanına yüklerler. Bunların da kullanıcılar tarafından bulunabilir hale gelmesini arama motorları sağlar.

Arama motorlarının büyük bir çoğunluğu otomatikleşmiş sistemler üzerinden, arama motoru botları ile çalışmaktadır. Bu botlar internet içerisinde bulunan milyonlarca sayfanın içerisinde gezer. Web site sayfalarını inceledikten sonra buradaki verileri kendi veri haznesi içerisine taşırlar. Ardından da belirli algoritmalar sayesinde web sitelerini puanlayıp istenen sonuçlar içerisinde derecelendirilmiş şekilde kullanıcılara sunarlar. Peki, arama motoru botları sayfa üzerinde neye bakar?

Yeni Başlayanlar İçin SEO

Botlar web sitelerini veya web site sayfalarını ziyaret ettiğinde şunları incelemektedir;

  • Web sayfasının yapısı
  • Sayfa üzerinde hazırlanan içeriğin yapısı, orijinal olup olmadığı ve kelime sayısı
  • Başka sayfalara giden ve başka sayfalardan gelen link bağlantıları
  • İçeriklerde geçen anahtar kelime sıklığı

Arama motoru botları, bu ve bunun gibi birçok kriteri detaylı bir şekilde inceler. Ardından da ana mekanizma üzerinde tam algoritmayla eşleştirilerek kullanıcılara sunar. Buradaki amaç kullanıcılar için en iyi ve en yararlı bilgiyi veren web sitelerin ya da sayfaların diğer verilerin önüne çıkarılarak kullanıcı ile buluşturulmasıdır.

Google Web Sayfalarını Nasıl İndeksler?

Google botları yani web tarayıcıları kullanıcı aramaları öncesinde yüz milyarlarca web sayfalarındaki bilgileri toplayarak bunları arama dizinine ekler ve düzenler. Böylece ziyaretçiler internette arama yaptığı zaman bu aramayla en alakalı olan web sitelerini bularak kullanıcı ile paylaşır. Peki, botlar web sitesini nasıl indeksler?

1)Tarama (Crawling)

Tarama, web sitesindeki başlıkları, içerikleri, görselleri, anahtar kelimeleri, linkleri ve daha birçok alanın taranması durumuna verilen isimdir. Kısaca anlatmak gerekirse web site üzerindeki verilerin taranması durumu da diyebiliriz. Ayrıca tarama web sitelerinin geçmiş tarama ve site haritalarından alınan web adreslerinin listesinden başlayarak indekslemenin ilk aşamasını oluşturur.

Google botları, internet üzerindeki verileri güncel tutabilmek için siteleri düzenli olarak tarayarak, denetler. Eğer web sitenizin taranması konusunda ayrıntılı bilgiler edinmek ve sayfaların indexlenmesi hakkındaki talimatları ayrıntılı görmek istiyorsanız, “Google Search Console” gibi web uzmanı araçları kullanabilirsiniz.

2- Indexleme / Dizine Ekleme

Indeksleme, web sitenizdeki içeriklerin Google’un ön belleğine eklenmesi işlemidir. Yani botlar ile web sitenizde yayınlanan içeriklerin ne olduğu saptanır ve bu içerikler indekslenerek Google hafızasına alınıp, arama motoru dizinine eklenir.

SEO Nasıl Yapılır?

Başarılı bir SEO çalışması için site içi SEO ve site dışı SEO çalışmaları ile beraber dikkat edilmesi gereken 3 temel unsur vardır. Bunlar;

  • Kaliteli Backlink
  • Kaliteli ve Faydalı İçerik
  • Teknik İşlemler

Zekice ve doğru hamlelerle yapılan SEO faaliyetleri web sitenizi görünmez olmaktan kurtarır ve arama motoru sonuç sayfasında yani SERP’te sıralamaya girmenizi ya da sıralamada yükselmenizi sağlar.

Site İçi SEO (On Page SEO) Nedir?

Site içi SEO, sitenin içerisinde gerçekleştirilecek teknik çalışmalara verilen isimdir. Web sitenin, sayfa başlıkları, sayfa açıklamaları, site hızı, kod yapısı, içerik çalışması ve görsel optimizasyonu gibi çalışmalarını içerir. On Page SEO’nun amacı sitenizi organik arama sonuçları için arama motorlarına optimize etmektir.

Site Dışı SEO (Off Page SEO) Nedir?

Site dışı SEO ise sitenin dışından arama motoru için sıralamaya fayda sağlayan çalışmaları içerisinde barındırır. Bunu sosyal medya çalışmaları, backlink ve marka değerini artıracak çalışmalar şeklinde düşünülebilir.

Yeni Başlayanlar İçin SEO

Anahtar Kelime Nedir?

Anahtar kelime, aslına bakılırsa tam olarak içeriğinizin ne olduğunu, ne anlattığını anlatan fikirler ve konulardır şeklinde tanımlanabilir. SEO açısından bakıldığında ise anahtar kelime, kullanıcıların arama yaparken tercih ettiği kelimeler veya kelime öbekleri şeklindedir. Aslında anahtar kelimeler sayfanızda bulunan her şeyin en özet halidir.

Site sahiplerinin arama motorundaki amacı sonuç sayfasından kendi web sitelerine organik bir şekilde trafik çekebilmektir. Bu amaca ulaşabilmek için kullandıkları anahtar kelimeler aynı zamanda alacakları trafiğin türünü de belirler. Dikkatsiz bir şekilde anahtar kelime seçip yanlış tercihte bulunursanız, yanlış arama sonuçlarında kitlelerin karşısına çıkar ve günün sonunda da hiçbir şey kazanamazsınız.

SEO Başarısını Etkileyen Faktörler Nelerdir?

  • Hedefine uygun kaliteli ve özgün içerik
  • Doğru ve hedefine uygun, etkili başlık oluşturulması
  • Taranabilir iyi bir site
  • Doğru backlink çalışmalarının yapılması ve backlink profilinin oluşturulması
  • Kullanıcıyı tatmin eden faydalı içeriklerin oluşturulması
  • Siteye uzmanlık ve güvenilirlik kazandırmak
  • Sık sık güncellenen bir web sitenizin olması
  • Tıklama oranı
  • Web sitenizin hızı
  • Web sitenizin bütün cihazlarla olan entegrasyonunun sağlanarak uyumlu hale getirilmesi
  • Anahtar kelimelerin doğru kullanımı
  • Site dışı çalışmalara site içi çalışmalar kadar önem vermek
  • Sayfa düzeni

SEO Uyumlu Makale Nasıl Yazılır?

SEO’ya uygun makale yazarken önem verilmesi gereken noktaları şu şekilde açıklayabiliriz;

  • Başlık hiyerarşisine önem verilmeli. Heading etiketlerinin doğru ve düzgün kullanımı Google için önemlidir. (h1,h2,h3,h4…)
  • Özgün içerik oluşturulması. İçerikler ne kadar özgün ve kaliteli olursa organik trafiğiniz de aynı oranda artacaktır.
  • Doğru anahtar kelime kullanımına dikkat edilmelidir.
  • Ana başlıkta (H1) mutlaka anahtar kelimeye yer verilmeli ve yazı içinde anahtar kelime kullanımında aşırıya kaçırılmamalıdır.
  • Anahtar kelime ile alakalı semantik kelimeler kullanmaya özen gösterilmelidir.
  • İçeriğin akıcı, açıklayıcı ve okunabilir olmasına da dikkat edilmelidir.

Yeni Başlayanlar İçin SEO

Backlink Yönetiminde Bunlara Dikkat!

Backlink alırken dikkat edilmesi gerekenler;

  • Backlink kalitesini kanıtlayan, domain değeri yüksek sitelerden alınmalıdır.
  • Backlink içeriğini ile doğrudan bağlantılı bir içerikten gelmelidir.
  • Spam sitelerden backlink alınmamalıdır.
  • Web sitenize backlink sağlamak için paravan web siteler açılmamalıdır.
  • Tanıtım yazıları üzerinden içeriğinize link ekleyebilirsiniz.

Google Algoritma Güncellemeleri 2020

Core Update // Çekirdek Güncellemesi- 13 Ocak 2020

Google’un yaptığı son çekirdek güncellemelerine göre biraz daha küçük güncellemeler ile aramalar iyileştirilmiş oldu. Bu güncelleme 20 Ocak tarihinde tamamlandı.

Featured Snippet De-duping // Öne Çıkan Snippet- 22 Ocak 2020

Google, öne çıkan Snippet kısmında bulunan ve bununla beraber ilk sayfada da bulunan siteler için güncelleme yaptığını duyurdu. Bu güncellemeye göre eğer bir site Öne Çıkan Snippet alanında kendine yer bulmuşsa aynı zamanda ilk sayfada da yer almasına gerek yok.

Core Update // Google Çekirdek Güncellemesi- 5 Mayıs 2020

Google’un resmi twitter hesabından onayladığı bu algoritma güncellemesi, arama kalitesinin daha fazla iyileştirilmesi gibi özellikleri barındırıyor. Peki, bu güncellemeyle beraber nelere dikkat etmelisiniz;

  • İnternet aramalarına göre, özgün, anlamlı ve fayda sağlayan içerikler oluşturulmasına daha fazla dikkat edilmeli.
  • Web sitenizi sayfa bazında değil, bir bütün olarak ele almalısınız. Bütün içeriklerinizin aynı standartta ve kalitede olması büyük önem taşıyor.
  • Web sitenizi kullanıcı deneyimine uygun şekilde tasarlamanın önemi arttı. Bu nedenle hem tasarımınızı hem de içeriklerinizi kullanıcı deneyimine uygun şekilde güncelleyin.

Adım adım Google Analytics kurulumu yapmak ve Google Search Console kullanımı hakkında bilgi edinmek için ilgili yazılarımıza da göz atabilirsiniz.