Bugün insanların alışveriş alışkanlıklarını gözlemlediğimiz zaman, fiziksel mağazalarda olan varlıklarının önceki yıllara oranla azalmış olduğunu ve süreç içinde dijitalde varlıklarını oluşturmuş e-ticaret sitelerine yakınlaştıklarını söyleyebiliriz. İstatistiksel verilere bakıldığında her iki kişiden biri, herhangi bir ürünü satın almadan önce internet üzerinden araştırırken her dört kişiden birinin de net bir şekilde online alışveriş yapıyor olduğunu gözlemleyebiliriz. Bununla birlikte işletmeler de tüketici potansiyelinin yüksek olduğu bu alanda ürün satın almak isteyen çoğunluğa hizmet verebilmek için hızla online varlıklarını artırdılar. Bu artışın beraberinde alandaki rakipler çoğalmış ve böylelikle rekabet durumu da kaçınılmaz olarak açığa çıkmıştır. Mesela; herhangi bir ürün sattığınız bir e-ticaret siteniz olduğunu düşünün. Markanız ile aynı ürünleri satan diğer e-ticaret sitelerine kıyasla sizi onlardan farklı kılan bir şeyler olmalıdır. Fiziksel bir mağazada farklılıklar ile öne çıkmanızın gerekliliği aynı şekilde dijital ortamda da geçerlidir.
Dijital alanda kendinize bir e-ticaret sitesi olarak yer edindiniz ve dolayısı ile müşterilerinizin rakipleriniz arasından sıyrılarak arama motorlarında işletmenizi bulmalarını istiyorsunuz bir anlamda da e-ticaret sitenize daha fazla müşteri potansiyeli oluşturmanın yollarını arıyorsunuz!
Tabi ki; bir e-ticaret sitesine sahipsiniz ve aranılan ürünün ilk sayfalarda görünürlük kazanması sizin satış hedeflerinizi artırmak için en önemli kıstastır. Ürününüzün ilk sayfada gösterimde olması dönüşümün birinci koşulu iken ikinci koşul ise mutlaka marka bilinirliği ve verilen güvendir.
O halde şu soru ile başlayalım;
SEO Nedir?
SEO, Search Engine Optimization’ın baş harflerinden oluşmaktadır. Türkçe karşılık olarak arama motoru optimizasyonu anlamına gelmektedir. SEO internet sitenizin arama motorlarına özgü belli başlı kurallara göre yapılandırılmasını ve internet sitenizin yapılan aramalarda daha üst sıralarda yer almasını sağlamaya yönelik bir çalışmadır.
SEO, arama motorlarına yönelik gerçekleştirilen iyileştirme çalışmalarıdır. Site içi ve site dışı olmak üzere 2’ye ayrılır. Arama motorlarında yükselmek için gerçekleştirilen bütün işlemleri içerisinde barındırır.
E-ticarette SEO Neden Önemli?
E-ticarette SEO, olmazsa olmaz denebilecek konulardan bir tanesidir. Müşterilerin yüksek çoğunluğu sayfalar arasında gezinmektense, yaptıkları arama sonucu sonrasında en üst noktalarda bulunan e-ticaret sitelerini ziyaret ediyor ve alışveriş işlemlerini buralardan gerçekleştiriyorlar. Yani işin özü eğer ki bir e-ticaret sitesi sahibiyseniz veyahut e-ticaret sektörüne girmeyi düşünüyorsanız mutlaka SEO çalışması yaptırmanız gerekmektedir. SEO çalışması yapmanız size arama motorunda üst sıralara oynatmaya başlayacağı gibi aynı zamanda daha fazla müşteri elde etme şansını verecektir.
Müşterilerinizin E-Ticaret Sitenizi Bulmalarını Nasıl Sağlayacaksınız?
Dijital dünyada bunu yapabilmeniz için arama motorları üzerinde kullanabileceğiniz bazı yollar tabi ki mümkün.
Bunlardan ilki, işletmenizi herhangi bir maliyet harcamadan arama motorları sonuçlarında üst sıralara çıkararak tanıtmanıza olanak veren arama motoru optimizasyonu yani Search Engine Optimization (SEO).
Diğeri ise; Search Engine Marketing (SEM) arama sonuçlarında reklam alanları satın almanızı mümkün kılan arama motoru pazarlamacılığıdır.
SEO çalışmalarınızın etkisi e-ticaret siteniz için temel olarak çok daha uzun vadeli olur ve çok daha az maliyet gerektirir. Edinilen trafik ve değerler de aynı zaman da ölçülebilir olduğu gibi kampanya bitimi gibi sınırlar da taşıyarak varlığını bir anda kayba uğratmayacaktır. Yalnızca e-ticaret siteniz üzerindeki SEO çalışmalarınızı sürekli geliştirmeniz gerekir. Devamlılığı sağlamak markanız ya da işletmeniz açısından daima iyi sonuçlar elde edip bulunduğunuz dijital pazarda öne çıkar bir varlık haline gelebilirsiniz. Bu da işletmeniz açısından daima çok daha iyi sonuçlar elde etmeniz anlamına gelir. Doğal olarak bu rekabet ortamında rakiplerimizi SEO ile geride bırakıp arama motorlarında üst sıralara çıkmak güzel ve net dönüşümler sağlayacaktır. Bu anlamda arama motoru botlarını memnun edip yükselmeyi sağlamak için SEO konusunda aşağıdaki adımlara dikkat etmeniz gereklidir.
-
Ürünleriniz İçin Anahtar Kelime Analizi
Anahtar kelime analizinde ürünleriniz için anahtar kelime analizi yaparken önemli olan unsur ürün segmentinizin dışına çıkmamak ve anlamı değiştirmeyen kelimeler kullanılmasına dikkat etmektir.
Örneğin; değişik tasarımcılara ait takı ticareti yapıyorsanız takı kelimesini hedeflemeniz sizin ile tam alaka içermez. Nedeni basit; takı araması yapan birinin amacı beğenilerine hitap edecek bir takı iken sizin ürünleriniz özel tasarım takı arayan kişilere hitap ediyor. Bu durumda takı araması yapan kişiler sitenize ulaşsa bile onların beklentileriyle örtüşmeyeceği için daimi ziyaretçilere dönüşmezler. İşte bu sebeple anahtar kelime analizi yaparken anahtar kelimelerle siteye gelecek kullanıcıların isteklerini ne kadar karşılayabileceğinizi göz önünde bulundurmalısınız.
-
Rakip Analizi
Kelime analizinin içerisinde bir tür olarak düşünebileceğimiz rakip analizinde; rakiplerimizin kelime analizlerini yaparak Google aramalarında onların bizden daha başarılı olan ya da bizim onlardan daha başarılı olduğumuz kelimeleri tespit edebiliriz. Bu analizleri yapmak için Google Keyword Planner’dan destek alabiliriz. Bu analizler neticesinde rakiplerimizin devamlılıkla bizden daha üst sıralarda yer alması durumunda bunu hangi etkenler ile bizden daha üst sıralarda olduğunu araştırmamız ve çözüm önerileri geliştirmemiz süreci kendi lehimize çevirmemizde etken olacaktır.
-
Site Açılış Hızı
SEO’yu etkileyen unsurlardan biri de e-ticaret sitemizin açılış hızıdır. Kullanıcı olarak değerlendirirsek sayfa açılış süresi uzun olan bir e-ticaret sitesinde alışveriş yapmaktan keyif almayız. Dolayısı ile de sitede kalmak istemeyiz. İşte tam da bu noktada kullanıcı deneyimini artırmak ve kayıp olan süreler içerisinde potansiyel müşterimizi rakip sitelere kaptırmamak için site hızımızı optimize etmeliyiz.
Site hızınızı buradan ölçebilirsiniz.
Site hızınızı düşüren sorunların nelerden kaynaklandığını ve nasıl ortadan kaldırılacağı ile alakalı raporları takip edebilirsiniz.
-
Mobil Uyumlu Olmalı (Responsive)
E-ticaret sitenizin hızı kadar mobil uyumlu olup olmaması da son derece önemlidir. İnsanların günlük yaşamdaki alışveriş alışkanlıklarının mobile kaydığı ve mobil cihazların daima yanlarında olduğu düşünüldüğünde mobil cihazlarla uyumlu olmayan bir site tasarımı sitemize gelebilecek kullanıcı oranını düşürecektir. Bu sebeple telefon, tablet gibi araçlara kolayca kolayca entegre olabilen bir tasarım kullanmanız lehinize olacaktır.
Web sitenizin mobil uyumluluk testini buradan yapabilirsiniz.
-
Görsellerin Optimizasyonu
E-ticarette ürün görselleri kullanıcının ürünü satın alma sürecinde belki de en önemli noktadır. SEO’nun kullanıcı deneyimleri odağında bir şekil alması ile beraber sitede kullanılan görsellerin kullanıcılara uygun olması ve SEO uyumlu olması zaruridir. Kaliteli görsel kullanımı ile kullanıcıların site içerisindeki oturum süreleri artırırken ürünlerimizin Google aramalarında üst sıralarda yer alması için de görsel isimlerinin anahtar kelimeleri yeniden adlandırılmalıdır ve piksellerin düşürülmüş olması da SEO ve site hızı artımı açısından faydalı olur.
Ayrıca; Çift sayfalar, başlıklar, meta açıklamaları, 404 sayfaları, 301 ve 302 yönlendirmeleri gibi teknik hataları bulmak ve düzeltmek de e-ticaret sitenizin SEO açısından değer kazanmasına fayda sağlayacaktır.
Genel meta yönetimi, akıllı etiket sistemleri, URL rewrite, kategori bazlı etiket belirleme sistemleri, Google Adwords satış raporlamaları, Google sitemap oluşturma sistemi, Google Analytics entegrasyonu ve Google Webmaster Tools entegrasyonu gibi kullanıma hazır e-ticaret paketlerinin sunduğu entegrasyonlar ile arama motorlarında olan varlığınıza performans kazandırabilir ve müşterilerinizi arttırabilirsiniz.
E-Ticaret Siteleri için Basit SEO Yöntemleri
E-ticaret sitesi için gerçekleştirmeniz gereken basit SEO yöntemleri şu şekildedir;
- Site açılış hızınızı optimize edin
- Görsellerinizi optimize edin
- Mobil uyumluluğunuzu kontrol edin
- URL yapılarınızı kontrol edin
- Anahtar kelime analizi yapın
- Rakip analizi yapın
- 301 ve 302 yönlendirmelerini kontrol edin
- 404 sayfalarınızı tespit edin
Site Açılış Hızını Optimize Edin
Gerçekleştirilen araştırmalara göre her 100 kullanıcı içerisinde 47’si bir internet sayfasının açılma hızının 2 saniyeden daha az olmasını istiyor. Kullanıcılar görsellerin, metinlerin ve animasyonların yani e-ticaret sitenizde bulunan bütün içeriğin 2 saniye içerisinde yüklenmesini talep ediyor. Aynı araştırmaya göre, 100 kullanıcıdan 40’ı internet hızı 3 saniyeden uzun sürüyorsa kullanıcılar o siteye hızlı bir şekilde terk ediyor. Bu istatistikleri inceledikten sonra şunu söyleyebiliriz; site açılış hızı sizin için sadece önemli değildir, çok ama çok önemlidir.
Görsellerinizi optimize edin
Görsel dosyalarınızı arama motorunda daha üst sıralara tabii ki taşımak mümkün. Ama tabii ki bunun şartları bulunuyor.
Bu şartlar şu şekilde;
- Görselin dosya ismi
- Görselin alt metni
- Görselin kalitesi
- Görselin sayfa içindeki yüklenme hızı
- Görselin sunucudaki dizin durumu
Bu unsurlara dikkat ettiğiniz taktirde görsel aramalarda daha görünür hale gelebilirsiniz.
Mobil uyumluluğunuzu kontrol edin
Mobil kullanıcılar göz ardı edilemeyecek düzeyde artmaya başladı. Ayrıca bu kullanıcıların %58’i sayfaların hızlı bir şekilde yüklenmesini isterken, %61’i ise tıkladıkları sayfa mobil uyumlu değilse direkt olarak rakibe kayıyor. İşte tam olarak bu nedenlerden dolayı mutlaka e-ticaret sitenizi mobil hale getirmeniz gerekiyor.
URL Yapılarınızı Kontrol Edin
E-ticaret sitenizin arama motorları üzerinde daha doğru ve anlaşılır bir şekilde indekslenebilmesi için URL yapınızın da arama motorlarıyla uyumlu olması gerekmektedir. URL yapısı üzerinde herhangi bir çalışma yapmamanız e-ticaret siteniz için bazı sorunlar oluşturabilir veya sitenizin SEO’sunu geliştirememenize neden olabilir. O yüzden mutlaka URL yapısı üzerinde çalışmalar yapmanız gerekmektedir.
Anahtar Kelime Analizi Yapın
Arama motoru üzerinde en çok arama gerçekleştirilen anahtar kelimeleri belirleyerek, bu kelimelere e-ticaret sitenizde yer vermelisiniz. Anahtar kelimelerinizi belirleyebilmek için potansiyel müşterilerinizin nelere ihtiyacı olduğunu ve hangi kelimeler üzerinden arama yapacağını bilip değerlendirmenizi ona göre yapmanız gerekmektedir.
Rakip Analizi Yapın
Rakip analizi yapmaya başladığınız taktirde öncelikle rakiplerinizin başarısının sırrını bulabilirsiniz. Bunun yanında stratejik avantajlar elde edebilir ve bağlantı fırsatları yakalayabilirsiniz.
Tabi bunları bulabilmek için bakmanız gereken şeyler de şunlar;
- Rakiplerinizin anahtar kelimeleri
- Rakiplerinizin site optimizasyonu
- Rakiplerinizin içeriklerinin analizi
- Web site tasarımları
- Google MyBusiness hesapları
- Sosyal medya hesapları
- Rakiplerin çevrimdışı stratejileri
- Backlink analizleri
301 ve 302 Yönlendirmelerini Kontrol Edin
Kalıcı yönlendirmeler için yapılan 301 yönlendirmesi eski sayfanızın SEO değerlerini yönlendirdiğiniz yeni sayfaya aktarır. 302 yönlendirmesi ise kısa süreli olan yönlendirmeler için kullanılır. 302 yönlendirmesi bir süre sonra tekrar eski sayfaya döner. E-ticaret siteleri 302 yönlendirmesini, ilerleyen günlerde tekrar stoğa girecek olan markalar/ürünler için kullanır. 301 yönlendirmesi ise ürün yelpazesi içerisinden kalkan ürünler için kullanılır.
404 Sayfalarınızı Tespit Edin
404 sayfası, URL’in yanlış ya da eksik yazılması sonucunda insanların karşısına çıkabilir. Fakat bunun haricinde sizin yaptığınız herhangi bir teknik değişiklikten veya sitenizin kategori yapısını değiştirmenizden kaynaklı olarak da olabilir. Eğer ki doğru kurguyu oluşturmazsanız 404 veren eski sayfalarınız arama sonuçlarında çıkmaya devam eder ve kullanıcılar 404 sayfa bulunamadı ekranı ile karşılaşırlar. Ardından bu ekranla karşılaşan kullanıcılar yavaş yavaş sizi tercih etmeyi de bırakırlar.