Google Analytics nedir, ne işe yarar ve kurulumu nasıl yapılır? İşte Google Analytics kurulumu ile ilgili bilmeniz gereken her şey;
Google Analytics Nedir?
Google Analytics, web sitenizi yönetmek, site durumunu değerlendirmek ve kullanıcı davranışlarını izleyebilmek için Google tarafından sunulan bir uygulama türüdür. Web sitesi sahipleri site trafik durumunu takip edebilmek için Google Analytics hizmetini ücretsiz olarak kullanabilme imkanına sahipler. Bu araç sayesinde kullanıcıların sitede geçirmiş oldukları zaman detaylı bir şekilde öğrenilebilir, sayfa düzenlemeleri yapılabilir ve sonrasında da Analytics verilerinden yola çıkarak web siteniz daha iyi hale getirilerek, geliştirilebilir.
Neden Google Analytics Kullanmalısınız?
Dijitalleşme çağı bizlere online pazarın ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Aradığımız bilgiyi, almak istediğimiz ürünü, hizmeti veya daha pek çok şeyi interaktif ortamda bulabilmemiz mümkün. Durum böyle olunca artık bu platformda bulunmamak da imkansız hale geliyor. Peki, dijital pazarlamacılar için hiçbir şey yapmadan da sadece online pazarda bulunmak yeterli olur mu? Kesinlikle olmaz! Rakiplerinizin önüne geçmeniz ve geniş kitlelere hitap edebilmeniz için web siteniz üzerinde bazı çalışmalar ve iyileştirmeler yapmanız şart! Amacınız web sitenizi hedef kitlenize ulaştırmak olacağı için rakiplerinizi geride bırakabilmek adına Google’ın sunduğu alternatif uygulamaları göz ardı etmemelisiniz. Analytics’te bu uygulamalardan bir tanesi.
Google Analytics hizmeti kullanıcıların hangi sayfaya hangi link üzerinden geldiğini, sitelerde bulunan sayfalarda ne kadar vakit geçirdiğini, sıklıkla hangi sayfayı ziyaret ettiğini ve eğer ki ürün satan bir web sitesiyseniz hangi ürünün daha çok satıldığı gibi farklı verileri sağlıklı şekilde elde edebilmenize olanak sağlar. Analytics bütün bu hizmeti, yalnızca web sitenize ekleyeceğiniz Google Analytics kodu ile size sunmaktadır.
Google Analytics Kurulumu Nasıl Yapılır?
Öncelikle Google Analytics kurulumunu gerçekleştirebilmek için bir Google hesabınız olması gerekiyor. Eğer yoksa hızlıca Gmail hesabı alarak işleme başlayabilirsiniz. Ardından;
- Google Analytics sayfasına gidin.
- Karşınıza gelen sayfada “Bir Hesap Oluşturun” seçeneği ile karşılaşacaksınız.
- Açılan ekran sonrasında Sign Up (Kayıt Ol) seçeneğine basın.
- Kayıt ol seçeneğine tıkladıktan sonra sizden bazı bölümleri doldurmanız istenecek. Bu alanları doldurmalısınız.
Web Sitesi: Eğer ki Google Analytics kodunu bir web sitesi için üretmek istiyorsanız bu alanı seçmelisiniz.
Mobil Uygulama: Eğer ki Google Analytics kodunu bir mobil uygulama için üretmek istiyorsanız bu alanı seçmelisiniz.
Hesap Adı: Hesaba bir isim vermeniz gerekmektedir. Örneğin, aaa.com – All gibi bir isim vermelisiniz.
Web Sitesi Adı: Bu alana web sitenizin adını girmelisiniz.
Web Sitesi Url: Bu alana web sitenizin linkini eklemelisiniz.
Not: Eğer ki web siteniz https:// ile başlıyorsa mutlaka o seçenekte bunu seçmelisiniz.
- Sitenizin yer aldığı kategori neyse o kategoriyi seçmeniz gerekiyor. O nedenle bu bölümde yer aldığınız kategoriyi seçmelisiniz.
Geri kalan adımları da bitirdikten sonra sözleşme alanına geleceksiniz. Sözleşmeye onay verdikten sonra da işlem sona erecek.
Google Analytics İzleme Kodu Nereye Eklenir?
Sözleşme onayının ardından sitenize ekleyebilmeniz için tarafınıza bir kod verilecek. İşte bu kodu sitenize eklemeniz gerekmektedir. Kullanıcılar sık sık “Analytics kodu nereye eklenir?” şeklinde sorular soruyorlar. Yapmanız gereken kodu, <head> </head> etiketleri arasında olacak şekilde sayfalara yerleştirmek.
Unutmayın, Google Analytics kodu tüm sayfalarda bulunmalıdır. (Satışın olduğu sayfa, dönüşün gerçekleştiği sayfa gibi vb.) Bütün bu adımları tamamladıktan sonra artık web sitenize giren kullanıcılar hakkında bilgi sahibi olabilir, onların davranışlarını analiz edebilir, bu davranışlara göre çalışmalar gerçekleştirebilir ve müşteri sadakati oluşturabilirsiniz.
Not: Eğer izleme koduna daha sonra yine ihtiyacınız olursa koda ulaşmak için “Mülk Listesinden İzleme Bilgileri – İzleme Kodu” alanından tekrar erişim sağlayabilirsiniz.
Google Analytics Ne Zaman Aktif Olur?
Yukarıda gösterdiğimiz bütün işlemleri doğru şekilde yaptıysanız Analytics sistemi verileri hemen işlemeye başlayacaktır. Google Analytics kodunu web sitenize ekledikten sonra hem web sitenizde hem de Google Analytics’te CTRL F5 yapmayı unutmamalısınız. Eğer tüm işlemlerin ardından Google Analytics izleme kodu çalışmıyorsa, bir yerde muhakkak yanlış yapmışsınız demektir. Böyle bir durumda yapmanız gereken işlemlere geri dönmek ve olası yanlışlıkları düzeltmektir.
Google Analytics’in Avantajları Nelerdir?
Analytics’in en önemli avantajı web siteniz için yapacağınız bütün çalışmalara ait sonuçları ücretsiz değerlendirebilme imkanı sunmasıdır. Bunun yanı sıra;
- Sitedeki anahtar kelimelerin, SEO çalışmalarının ve yapılan reklam kampanyalarının işe yarayıp yaramadığını görebilme imkanı sunar.
- Analytics sayesinde web sitenize gelen ziyaretçilerin ne kadarının müşteriye dönüştüğünü net bir şekilde görebilirsiniz.
- Google Analytics platformu gerçek zamanlı izleme imkanı sunmaktadır. Yani web sitenizdeki tüm verileri hesaplar ve kayıt altına alır. Burada dikkat etmeniz gereken kısım “Hemen Çıkma Oranı” bölümüdür. Eğer sitenizin hemen çıkma yüzdesi yüksekse, sitenizde acil çalışmalar ve iyileştirmeler yapmanız gerektiği anlamını taşır.
- Analytics’te sitede geçirilen ortalama süreyi görebilirsiniz. Ortalama süre yüzdesinin az olması sitenizde bir problem olduğunun göstergesi olabilir. Ayrıca hemen çıkma oranı ve ortalama süresi birbirini etkileyen verilerdir.
- Platform sitenize yeni gelen ziyaretçileri ölçümleyebilme imkanı da tanımaktadır. Web sitenizin kazandığı her yeni ziyaretçiyi Analytics üzerinden görebilirsiniz.
Analytics Kurulumu Ardından Bunlara Göz Atın!
- Analytics üzerinde site aramalarını aktifleştirin.
- Kullanıcı odaklı doğru verileri elde edebilmek için kendi IP adresinizi ve sitenize spam trafik gönderen siteleri filtreleyerek engelleyin.
- Demografi kısmını ve İlgi Alanları raporlarını aktifleştirin.
- Bildirim ayarlarından web siteniz için hızlı aksiyon almanızı sağlayacak uyarılar oluşturabilirsiniz.
- Kullanıcılarınız, web sitenizde arama yaptığı zaman aradıklarını kolayca bulabiliyorlar mı analiz edin.
- Site trafiğiniz göz önünde bulundurulduğunda kullanıcıların siteden ayrılma oranının nasıl olduğunu inceleyin. Eğer bu oran yüksekse mevcut sayfalarda iyileştirmeler yapın.
- Web sitenizde kullandığınız anahtar kelimelerden hangilerinin daha başarılı olduğunu saptayın.
- Web sitenizdeki en başarılı içeriklerin hangisi olduğunu belirleyin ve nedenlerini masaya yatırarak tüm içerikleri bu içeriğe göre iyileştirin.
- Google Analytics ile beraber diğer Google platformlarını da ekleyebilirsiniz. (Google Ads vb.)
Google Analytics hakkında daha detaylı bilgi alabilmek için Google Analytics nedir, hangi analizler yapılır ve avantajları nelerdir? isimli makalemizi de inceleyebilirsiniz.