127 yıllık moda devi Abercrombie & Fitch’in aldığı cesur kararlar mağazacılık sektörünün geleceğiyle ilgili akıllarda sorular oluşturdu. E-Ticaret karşısında mağazacılık ne kadar ayakta kalabilir?
İnternet çağıyla birlikte nesillerden alışıla gelen bir çok firma ekonomik sıkıntılar yaşamaya başladı. İlk başta gazeteler bu değişimle karşı karşıya geldiler. İnternet’i kendilerine rakip gören ve çevrimiçi haber servislerine önem vermeyen bir çok gazete, toplu işten çıkarmalardan sonra basılı yayın hayatına son verdi. Bir süre sonraysa mağazacılık sektörü ve perakende zincirleri benzer sorunlar yaşamaya başladı. 2018 yılında E-Ticaret dünya çapında mağazacılık sektörünü solda sıfırda bırakacak kadar büyüdü. Amazon, eBay gibi işin devleriyle devasa Ar-Ge yatırımlarıyla geleceklerini sağlama almak için kartlarını oynadılar.
Tüm iş planlarını, perakendecilik sektörü üzerine kuran dev markaların değişen dünyada güç kaybetmesinin en büyük örneklerinden birini Sony 5 yıl önce yaşamıştı. Firma, artık ilgi görmeyen departmanlarını kapatıp dijital dünyada tekrar hayat bulmak için büyük bir değişim hareketi başlatmıştı. Moda dünyasında ise 1892 yılından bu yana ayakta olan Abercrombie & Fitch firması öz eleştiri yapma vaktinin geldiğine karar verdi.
Firma ekonomik sonuçlar açıklayıp geçirdikleri evrimi anlatırken aslında E-Ticaret sektörünün gücünü ve gelecekteki yerine de dikkat çekmiş oldu. 2019 yılının ilk iki çeyreğinde % 27’den fazla değer kaybeden firma, dünya çapındaki mağazalarının büyük çoğunluğunu kapatacağını duyurdu. Değişen dünyada ayakta kalmak için amiral gemisi olarak adlandırılan dev mağazaları da ufalmaya gidecek. Abercrombie & Fitch, mağazalarını E-Ticaret sitelerinin uzantısı olarak tekrar tasarlayacaklarını söyledi. En çok satan ürünler dışında tüketici İnternet’ten sipariş verdikleri ürünleri mağazalardaki hızlı teslim noktalarından alabilecek.
Ülkemizde de geçtiğimiz yıllarda Teknosa benzer bir öngörü yapıp mağaza sayılarını azaltmaya karar vermişti. E-Ticaret atılımı yapan Teknosa, mağazalarını dijital dünyanın bir yansıması olarak tekrar düzenlemişti. E-Ticaret pazarının tüketici alışkanlıklarını değiştirmesi üzerine, Abercrombie & Fitch dünya çapındaki 660 mağazasını 85 adete düşürecek. Mağaza sahipleri ve perakendecilerin bu radikal karara tepkisi ise gayet olumlu. Şirketin CEO’su Fran Horowitz dünya çapında mağazacılık sektörünün yıllardır büyük sıkıntılar yaşadığının da altını çizdi. Çoğu marka bu durumu itiraf etmese de mağazacılık sektöründe son 3 yıldır mal sirkülasyonu durma noktasına gelmiş durumda.
Mağazacılık sektörünün devleriyle yeni çağa ayak uydurup E-Ticaret yatırımlarını artırarak eski güçlerini kazanmak istiyor.