Web sitesi tasarımı, müşterilerinize ihtiyaç duydukları şeyleri vermenizle ilgilidir. Eğer web sitenizi ziyaret ettikten sonra hedef kitlenizi tekrar web sitenize çekmek, geri gelmelerini sağlamak istiyorsanız, ilk izlenimlerinin olumlu olmasını sağlamak zorundasınız. Hatta tek şart bu diyebilirim. Bunu sağlamak için de, hedef kitlenizin neye ihtiyaç duyduğunu ve bu ihtiyaçlarla nasıl başa çıkacağınızı bilmeniz gerekiyor.
1. İlk 3 Saniye Çok Önemli
Web sitenize gelen ziyaretçilerinizi etkilemek için zamanınızın ne kadar kısa olduğunu biliyor olmalısınız. Peki bu kısalığın kaç saniye ettiğini düşünüyorsunuz? Eğer konu, ziyaretçinizi web sitenizde tutmak ve onu web sitenizde zaman geçirmesini sağlamak ise bunun için maximum 3 saniyeniz var.
Araştırmalar, insanın doğası gereği sabırsız olma eğiliminde olduğunu söylüyor. Akamai ve Gomez.com’un yaptığı araştırmaya göre insanlar web sitenize tıkladığında yükleme süresi 3 saniyeyi geçiyorsa kullanıcıların %50’si web sitenizi terk etme davranışı gösteriyor. Bu araştırmanın da gösterdiği üzere, 2020 web sitesi trendlerinden en önemlisinin hız olduğunu anlıyoruz.
Elbette şık ve kaliteli görünen bir web sitesi ilgi çekicidir. Ama eğer web sitenizi şık gösteren tasarım, sayfalarınızın yüklenme süresini uzatıyorsa ve sitenizi yavaşlatıyorsa eminiz ki bu pek de iyi bir tasarım değil. Google Hız Güncellemesi’de 2018 yılında başladı ve 2019 yılında, web sitelerinin hızlarına göre onları sıralamada öne çıkarmaya başladı.
Tüm bunlardan anlıyoruz ki, web sitelerini tasarlama sürecinde hız da işin içine katılmaya başlandı. Artık tasarımcılar, çalışmalarını hem şık görünecek şekilde hem de hızlı olacak şekilde yapmalılar. Bunların sonucu olarak büyük boyuttaki fotoğraflar, sıkıştırılmamış videolar ve Javascript kullanılan günlerin geride kaldığı anlamına geliyor.
2. Flat Tasarım
Flat tasarım yoluyla oluşturulan siteler daha temiz daha şık ve daha hızlı olma özelliği ile tasarımcıların sıklıkla tercih ettiği bir stil oluyor. Temiz aynı zamanda minimalist tasarımlar performanslarının da yüksek olması nedeniyle, sürekli gelişen ve her platforma sürekli yeni değişiklikler getiren teknolojiye uyum sağlıyor. Bunun yanında yüksek SEO değeri de taşıyor. Flat tasarım ile oluşturulan siteler, arama motorlarının ihtiyaç duydukları hız gereksinimini de kolaylıkla karşılayabiliyor.
Sanılanın aksine Flat tasarım, her şeyin yalnızca iki boyutlu olarak kullanılacağı anlamına gelmiyor, aslında her şey kullanılabilirlikle ve minimalizmle ilgili. Amaç, dağınıklığı ortadan kaldırmak ve ziyaretçiye bilgiyi daha net ve etkili bir şekilde vermek. Günümüz internet kullanıcılarının istekleri de bu doğrultuda olduğundan, Flat tasarım kullanıcı deneyimi konusunda oldukça iyi web sitelerinin ortaya çıkmasına da ön ayak olmuş durumda.
Parlak renkler, net ve temiz kenarlar ve fazlaca açık alana sahip olan Flat tasarım, dikkat dağıtan ve çok yavaş yüklenen web sitelerinden çok uzakta konumlanmış durumda. Ve en önemlisi,, minimalist olması kesinlikle sıkıcı olduğu anlamına gelmiyor. Aksine, iyi tasarlanmış bu tasarımın trendine uygun olan bir web sitesi, ziyaretçilerinize çekici ve göz alıcı bir kullanıcı deneyimi yaşatmanızı sağlayabilir.
3. Web Sitesinde Mobil Uyumluluk Çok Önemli
Web sitenizin hızlı olması, Google’ın web sitelerini karşılaştırmak için uyguladığı tek kriter değil tabi ki. 2015 yılından itibaren mobil cihazlarla yapılan aramalar, masaüstü cihazların önüne geçti. Bu değişimle birlikte Google, mobil cihazlarla uyumlu web sitelerine öncelik tanımaya başladı. Mobil teknolojilerinin bu denli yaygın olarak kullanılıyor olması, web tasarımını da direkt olarak etkilemiş durumda.
Verilere baktığımızda, 2018’de web sitelerine giriş %52 oranında akıllı telefonlarından gerçekleşiyor. 2017’ye baktığımızda bu oran %50’ydi. Yani, mobil uyumluluğun web siteleri üzerindeki hakimiyeti her geçen gün artış gösteriyor.
4. Asimetrik Düzen
2019-2020 web sitesi tasarımında, kalıpların dışına çıkabileceğiniz ve sıradanlıktan uzaklaşacağınız bir trendle karşı karşıyasınız. Asimetrik düzen, düz kılavuz çizgileri yerine karmaşıklığın düzenini kullanmayı tercih ediyor. Her ne kadar bu söz kulağa biraz ‘karmaşık’ gelse de, bu düzenin kullanıldığı web sitelerini ziyaret ettiğinizde beni anlayacaksınız.
Asimetrik düzen, web sitesine büyük bir hareket katmanın yanında yaratıcılığın çıtasını en üst seviyelere çıkarıyor.
Dipnot: Yanlış anlaşılmasın, asimetrik düzen, kesinlikle dağınıklık anlamına gelmiyor. Düzenli bir şekilde dikkat çekici ve hareketli bir tasarım stili yalnızca.
5. Minimalist Web Sitesi ve Şekiller
Minimalizmin getirmiş olduğu Flat tasarım ve kontrollü kaos olarak tanımını yapabileceğimiz asimetrik düzenin arasında bir tasarım akımı olan geometrik şekillerin kullanımı da 2019 yılından itibaren karşımıza çıkmaya başladı.
Daireler, üçgenler, altıgenler gibi gayet basit bir şekilde algıladığımız şekiller web sitenizde doğru bir şekilde kullanıldığında ortaya müthiş tasarım harikaları çıkabiliyor. Çünkü geometrik şekiller, tasarıma çok kolay bir şekilde entegre edilebiliyor. Tasarımda tamamlayıcı rol oynuyor ve sitenizin çok şık görünmesini sağlıyor.
6. Tek Sayfa Tasarımı
Tasarımda hız ve minimalizm ağırlığını ortaya koyarken, tek sayfa tasarımını da bu trendler arasında görmek hiç de şaşırtıcı değil. Sayfasız tasarım olarak da adlandırılan bu stil, ziyaretçinizi farklı bir sayfaya yönlendirmeden tüm verilere tek bir sayfada ulaşmasını sağlıyor. One Page, web sayfası tasarımları ve kullanıcı deneyimi ile ön planda olan bir web tasarımı trendi olarak önümüzdeki yıllarda daha fazla karşınıza çıkacağından eminim.
Sonuç olarak bu trendleri incelediğimizde minimalizm ve hız öne çıkan özellikleri oluşturuyor. Bununla birlikte güncel ve gelecek web sitelerinin daha hızlı ve sade olacağını rahatlıkla söyleyebilirim. Google’da güncelleyeceği algoritmasını, bu iki önemli faktörü göz önüne alarak yapacaktır. Bütün bunları okuduktan sonra var olan ya da açmayı planladığınız web siteniz veya e-ticaret siteniz için tasarım planlarınızı gözden geçireceğinizi ve gerekli değişiklikleri planlayacağınızı düşünüyorum.